wat te doen bij schorsing

Hallo,
Mijn vriendin werkt in een verpleeghuis met demente bejaarden. Nu is de afgelopen week geschorst omdat ze een patiënte geslagen zou hebben. Zij kan het zich niet herinneren en niet voorstellen dat ze dat gedaan zou hebben. Ze is wel zo'n 2 weken geleden heel hard op haar achterhoofd geslagen door een patiënte. Daarvoor heeft ze toen een formulier ingevuld waar bij haar weten tot nu toe niets mee is gedaan.
Er is afgelopen week een gesprek geweest tussen haar en het management waarbij een notuliste van het bedrijf aanwezig was. A.s. maandag is er een gesprek aangekondigd waarin men haar zal meedelen wat het besluit zal zijn.
Mijn vriendin is enorm geschrokken van de hele situatie.
Nu is mijn vraag: wat houdt schorsing precies in? Wordt haar salaris dan ook geschorst gedurende de periode van schorsing? Moet ze ertegen in beroep gaan? Wat zijn zoal de do's and don'ts?
Alvast heel hartelijk bedankt!
Vera

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je vriendin werkzaam is onder de CAO VVT, Verpleeg Verzorgingshuizen en thuiszorg. In die CAO mag men iemand schorsen hangend bijvoorbeeld een onderzoek, maar dan moet het salaris doorbetaald blijven.

De werkgever zal gaan onderzoeken of er inderdaad sprake is geweest van geweld. Het gebeurt veel in verpleeghuizen en het lijkt me niet meer dan normaal dat dit dan ook goed onderzocht wordt. Gesprekken met de werkgever zullen wel geregeld worden en als er bewijs is van mishandeling door bijvoorbeeld ooggetuigen, of bewijs van letsel dan kan de werkgever ontslag aanvragen voor jouw vriendin.
Ze moet vooral meewerken aan het onderzoek en zelf niets tekenen voordat ze het heeft laten zien aan een deskundig iemand (jurist of zo). Ze gaat natuurlijk niet akkoord met ontslag, dan krijg je namelijk ook nog geen uitkering.
Als ze het wel gedaan heeft, dan kan ze maar beter proberen om afscheid te nemen van het bedrijf zonder strafrechtelijk onderzoek. Als ze aangeklaagd wordt, krijgt ze nooit meer een baan in de zorg. Dan is een advocaat ook geen overbodige luxe. Maar de meeste werkgevers proberen het onder elkaar te regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze het wél gedaan heeft is het ook beter dat ze geen baan meer in de zorg krijgt, lijkt mij.
En is een aanklacht ook terecht.

Andere antwoorden (2)

In beginsel dient het loon te worden doorbetaald.
Vaak is een schorsing een voorbode voor een procedure tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Het is voor zowel werkgever als werknemer van belang dat zij in dit stadium van de juiste informatie worden voorzien.

Wacht het gesprek af. Als er getuigen zijn die de vermeende mishandeling hebben gezien dan heeft je vriendin een probleem. Als er maatregelen worden aangekondigd (dat kan ook beëindiging van het dienstverband zijn) schakel dan onmiddellijk juridische bijstand in. Laat haar tijdens het gesprek rustig blijven, alles ontkennen, ga *nergens* mee akkoord, kondig aan dat je juridisch advies gaat inwinnen.
(een deel van dit antwoord komt van de volgende bron:)
13 jaar geleden
Onmiddellijk juridische bijstand vragen. Via de vakbond als ze er lid van is, of via haar rechtsbijstand, of anders bij de rechtswinkel informeren naar eengoede advocaat voor dit soort zaken. Het is arbeidsrecht. Je kan misschien ook op internet zoeken.

Het lijkt me zo n moeilijk verhaal dat het haast niet anders kan zijn dan dat iemand probeert haar onderuit te halen.

Ik zou ook de ondernemingsraad van het voorval op de hoogte stellen. Zij kunnen niets doen aan individuele gevallen, maar misschien zijn er meer van zulke gebeurtenissen in die instelling.