Freelancer of een zelfstandig bijberoep, wat zijn de verschillen voor opstart, administratie, sociale zekerheid, e.d.?

Naast mijn bachelordiploma, heb ik grafische vormgeving bij gestudeerd. Er duiken hier en daar al vragen op om kleine opdrachten te doen, maar dan moet ik wel een officieel statuut aanvragen. Om mijn financiële zekerheid te behouden wil ik mijn hoofdberoep natuurlijk niet laten vallen. Kan een freelancer werken in bijberoep of wordt het dan sowieso een zelfstandig bijberoep? Start je als zelfstandige in bijberoep dan ook een vennootschap op (eenmanszaak) of kan dat ook zonder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraagje: woon je in België? Zo ja, zet dat dan even in je vraag, anders krijg je allemaal antwoorden over de Nederlandse situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon in België. Bedankt; had er idd niet aan gedacht om dat erbij te zetten.

Antwoorden (5)

Je kan het beste bij de kamer van koophandel deze vraag stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan volgens mij wel zzper zijn en in loondienst zitten. Maar kvk weet inderdaad wat er mogelijk is. Je kan ook naar een boekhouder gaan die horen het ook wel te weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met officieel statuut? Je kunt gewoon de verdiensten uit opdrachten opgeven in box 1 'overige werkzaamheden'. Als het goed gaat en kun je je gaan inschrijven bij de kvk als eenmanszaak voor ongeveer 50 euro per jaar. Je moet een kleine administratie bijhouden, krijgt dan een BTW nummer om de BTW over je diensten te kunnen afdragen en je winst wordt belast in de inkomstenbelasting in box 1 'winst uit onderneming'.

Je kunt prima deeltijd ondernemen in combinatie met een baan. Een nadeel dat je hebt t.o.v. een fulltime ondernemer is dat wanneer je genoeg uren (1225 p/j) maakt je recht hebt op een aantal voordelen waardoor je minder belasting betaald. Het is dus geen enkel probleem om te combineren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet als freelancer gaan werken; je geeft jezelf toch niet gratis weg?!?

Word dan zelfstandige professional (ZP-er), schrijf je in als eenmanszaak bij de KvK en bij de belastingdienst om BTW te betalen/terug te krijgen van aankopen.

Kijk anders ook op het ondernemersforum Higherlevel, waar je op veel vragen antwoord vind door even te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Financial Destiny google maar kom je een heel end!