Op hoeveel vakantiedagen heb ik recht bij een min/max contract van 8 tot 20 uur?

Ik ben werkzaam bij een bakkerij (als bijbaantje naast mijn studie) sinds vorig jaar begin oktober en heb afgelopen september een nieuw contract getekend van 8 maanden. Het is een min/max contract met 8 uur minimaal en maximaal 20 uur. Ik vraag me af op hoeveel vakantiedagen ik recht heb? En daarnaast, ben ik verplicht meer dan de minimale uren te werken ook als ik heb aangekaart niet beschikbaar te zijn (voor meer dan 8 uur)?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (1)

Het aantal vakantiedagen hangt af van het daadwerkelijk aantal gewerkte uren maar is minimaal het aantal vakantiedagen dat hoort bij de "min".

Het is echter ook mogelijk dat je geen vakantiedagen opbouwt omdat de waarde ervan verpakt zit in het uurloon. Dat moet je kunnen afleiden uit je arbeidsovereenkomst of uit de CAO.

Dat mag overigens alleen bij kleine contracten en daarnaast moet aan allerlei regels worden voldaan. Bovendien moet je dat kunnen zien op je salarisstrook: dan staat er gespecificeerd welk deel van je loon de vakantiedagen betreft.

Dan de vraag: moet je meer uren werken dan de "min"? Als het een arbeidsovereenkomst is met oproepclausule: ja, tot aan de "max" kun je daartoe worden verplicht, in ieder geval als de oproep "tijdig" gedaan werd.

"Er wordt vooraf een afspraak gemaakt over de minimum arbeidsomvang.

De werkgever is verplicht om over de minimum overeengekomen arbeidsomvang loon te betalen.

De werknemer is in principe verplicht om gehoor te geven aan een oproep tot het afgesproken maximaal aantal uren. Met dien verstande dat de werkgever als een "goed werkgever" behoort om te gaan met deze opkomstplicht door bijvoorbeeld in het contract af te spreken dat oproepen gedaan voor een bepaalde moment voorafgaand aan het werkaanbod (24/36/48 uur) verplicht gevolg moet worden gegeven.

Maar aan een oproep bijvoorbeeld 12 uur voorafgaand aan het werkaanbod de verplichting niet geldt maar "het komen werken" wel op prijs gesteld wordt.
De werkgever is in principe verplicht een oproepkracht op te roepen wanneer er werkaanbod is waarvoor de oproepkracht in aanmerking komt. Bij meerdere oproepkrachten dienen de oproepen zo evenredig mogelijk te worden verdeeld."

Toegevoegd na 11 minuten:
Als de vakantiedagen niet worden uitbetaald, heb je wettelijk minstens recht op 4x het aantal arbeidsuren per week per jaar (Met de 'min' als ondergrens).
Dat zou dan 4 x 8 = 32 uur zijn. Omdat het contract 8 maanden is: 8/12 × 32 uur = 21.33 uur. Zeg: een kleine 3 dagen.

Zou je wekelijks de "max" werken: 4 x 20 = 80. 8/12 × 80 = 53 33 uur, ruim 6,5 dag dus gedurende je contractperiode van 8 maanden.

Opmerkingen: meer vakantieuren is mogelijk maar dan moet het afgesproken zijn in de arbeidsovereenkomst of CAO

Toegevoegd na 3 uur:
Wil je niet meer werken dan maximaal 8 uur, dan kun je je werkgever vragen of hij het contract wil wijzigen. Geen oproepcontract meer (wat een min/max-contract feitelijk is) maar een "gewone" tijdelijke arbeidsovereenkomst voor 8 uur per week.
Computoon