mag een afdelingsleider werknemers voortrekken?

bij mij op het werk (winkel) willen ze niet dat collega's teveel bij elkaar staan, of te veel praten. Nou is het probleem dat als ik op een plek sta te spiegelen, er een collega bij mij gaat staan en ik krijg ze dan op de kop, ook als ik even met 2 collega's iets overleg word daar iets over gezegt. Nou zijn er 2 meiden die wel constant bij elkaar staan/niks doen, en daar wordt niks tegen gezegt, mijn afdelingsleider gaat er zelfs BIJ staan. Dus nu is mijn vraag, mag hij mensen voortrekken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (4)

Nee , als er bepaalde regels gelden voor het personeel , moet iedereen gelijk behandeld worden en moeten ook voor iedereen dezelfde regels gelden
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Maar als werknemer kan je daar niks aan doen, zonder hard bewijs, anders dan een gesprek onder vier ogen aan te gaan met die baas. Als dat gesprek niet goed gaat, is 't wellicht beter om elders een baan te zoeken. Een andere optie is om 't hogerop te zoeken (naar de baas van jouw baas), maar dan komt weer het bewijs om de hoek kijken en wordt de werkrelatie met je baas verstoord (al is die natuurlijk al enigszins bezig te verstoren).

Die afdelingsleider kan natuurlijk ook een oogje hebben op die dames. Tja, de hormonen spelen je hele leven een belangrijke rol...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, mag niet. dat is in strijd met het goed werkgeverschap, waar de werkgever zich aan moet houden.

je zou het eens voorzichtig bespreekbaar kunnen maken, zeg gewoon tegen je leidinggevende dat je je er niet bij op je gemak voelt en dat je het gevoel hebt dat je niet hetzelfde wordt behandeld als de rest en dat je dat erg vervelend vindt. geef daarbij ook een concreet voorbeeld van zoals hetgeen je noemt in je vraag. misschien heeft hij het zelf niet eens door, hou daar rekening mee. hou het bij jouw gevoel, wat het met jou doet, niet het vingertje wijzen! en zeg het op een vriendelijke manier.

kritiek geven doe je op de volgende assertieve manier, hou je stem vriendelijk:
1 vraag of hij even tijd heeft voor een gesprekje met jou, doe het niet waar anderen bij zijn.
2 beschrijf een concrete situatie/voorbeeld. hoe concreter hoe beter, dan kan daar geen discussie over ontstaan.
3 zeg wat het met je doet, dat je het vervelend vindt, dat je je niet rechtvaardig behandeld voelt.
4 vraag of hij begrijpt wat jij bedoelt. heeft hij geen idee waar je het over hebt, vraag dan wat hij niet begrijpt.
5 kom met een voorstel, ook duidelijk zijn hierin. bijvoorbeeld: ik zou graag dezelfde regels willen als de rest, en dat iedereen aangesproken wordt op het niet naleven van deze regels. zoals kletsen en niks doen. of iets anders, ik denk dat je dat zelf het beste kunt bedenken.
6 zeg tegen hem: ik overval je misschien hier mee, maar ik vind het belangrijk om dit te vertellen.

als je deze regeltjes volgt, dan kun je alles tegen mensen zeggen! soms is zeggen alleen genoeg, voor jezelf om het te uiten! dan weet de ander van je irritaties en is het aan hem om er iets mee te doen. werkt ook in sociale contacten overigens.

wat je niet moet doen is roddelen op de werkvloer, dat is ook niet eerlijk. zeg het gewoon tegen je baas, dat is respectvoller naar hem toe.

als je het niet durft te vertellen, dat kan, maar dan zul je je er bij neer moeten leggen. ik denk dat je er juridisch ook niet veel mee kan, tis moeilijk te bewijzen.

veel succes en sterkte ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit mag niet! Ik ben zelf ook afdelingschef van een supermarkt en voor zover in weet trek ik niemand bewust voor. Wel is het zo dat ik mensen bijv. nooit met z'n 2en een container vracht laat vullen maar er was 1 koppel die dat wel altijd mochten omdat er eentje regelmatig naar de kassa moest en die 2 samen echt enorm hard werkte.
Maar als mensen het niet eens waren met mij werd dit ook wel eens gezegd dus ik zou zeggen als je zoiets ziet gebeuren zeg het gewoon tegen je afdelingschef en als hij of zij het ontkent kaart het eens aan bij de bedrijfleider (of vraag aan andere collega's of ze dit ook opvallen en ga samen naar de bedrijfsleider)