mag je baas jou ontslaan zonder geldige reden, altijd keurig werk geleverd, altijd optijd, beleefd tegen klanten, niet brutaal, zelfstandig,nooit ziek

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (7)

Mag als het bedrijf in gevaar komt als jij blijft(dus als bedrijf op afgrond staat) anders verzinnen ze wel wat.
12 jaar geleden
Dat hangt van je contract af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees je contract grondig door! Waarschijnlijk staat er wel ergens een clausule over het ontslag. Als jij kunt bewijzen dat ze je geen reden hebben gegeven, terwijl in je contract staat dat ze een reden op moeten geven, dan kun je een schadevergoeding vorderen voor een rechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een contract voor bepaalde tijd hebt, b.v. half jaar of jaar, mag je baas je aan het einde van de contractperiode ontslaan, ook al heb je heel goed je best gedaan. De reden is dan hoogstwaarschijnlijk dat er voor een komende periode niet genoeg werk meer zal zijn voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, afloop contract is reden genoeg: +
Als je een contract hebt voor onbepaalde tijd dan mag dat niet en dan moet je ook altijd schriftelijk protesteren tegen dat ontslag.

Dan moet je een procedure "kennelijk onredelijk" ontslag beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijke van u CAO

zonder gegronde redenen mag een baas zijn werknemer niet ontslaan.

tenzij je contract is verlopen.

je kunt deze regels vaak terugvinden in je CAO.
collectieve arbeidsovereenkomst.

indien u hier niet erg handig mee bent raad ik u aan om gewoon de vakbond waar u lid bent te contacteren en na vraag te doen.

met betrekking op uw vraag!

aangezien het CAO overal verschilt en elk bedrijf dus zijn eigen regels heeft.

Mijn advies is om naar de vakbond toe te stappen aangezien zij ook voor dit soort zaken zijn. en we ze hiervoor ook contributie betalen.

deze mensen hebben verstand van deze zaken en kunnen het zelf voor u uitvechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je een contract voor bepaalde tijd: Je baas moet je gedurende het hele contract laten werken en uitbetalen! tot en met de laatste dag. voor de einddatum mag hij je niet ontslaan tenzij je iets zeer ernstigs hebt gedaan.

contract voor onbepaalde tijd: je baas mag je niet zomaar ontslaan! Hij moet een ontslagvergunning aanvragen. (een contract kun je niet zomaar ontbinden, daar is de rechter voor nodig.) Die ontslagvergunning krijgt hij meestal wel, overigens. Hij moet ook een reden vermelden!
Wil je in aanmerking komen voor een uitkering, is het verstandig dat jij bezwaar maakt tegen het ontslag. Geef schriftelijk aan dat je wilt blijven werken en houd je ook beschikbaar voor werk. Laat je informeren bij een vakbond of een jurist. (juridisch loket van de gemeente)

zit je nog in de proeftijd, dan mag je baas je zondermeer ontslaan.