Wanneer je veel bloost, hoe moet dat met een sollicitatiegesprek?

Als je bij je sollicitatie gesprek weet dat je een rood hoofd gaat krijgen begin je je dus al extra zenuwachtig te maken omdat het zo confronterend is. Iemand tips hiervoor dat het blozen beperkt word?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (12)

Je zou je gesprekspartners ermee kunnen confronteren als je met een rood hoofd binnenkomt: "Ik ben Lucy en ik bloos een beetje omdat ik wat zenuwachtig ben". Dan is het ijs meten gebroken.

Je moet dit natuurlijk maar durven, maar de kans is groot dat als je niets doet je hierdoor helemaal geblokkeerd wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je gesprekspartners zullen het vast niet erg vinden als je zo'n dergelijke openingszin gebruikt. Het is volkomen normaal dat je zenuwachtig bent en je merkt meteen of de sfeer goed is. Als ze er leuk mee omgaan zegt dat ook iets over je toekomstige werkgever.

Verder goed voorberieden en op je lichaamstaal letten. Zie ook de cursus in de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed advies, je komt zelf met je 'zwakheid' en neemt zo je gesprekspartners de wind uit de zeilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan. Leuke avatar Maeve!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je! Wel gejat van internet, maar dat geldt voor de meesten hier denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ leuk antwoord
Kimath
13 jaar geleden
zoiets zeg ik ook vaak, maar bij mij is het dat ik snel moet huilen. Dus zeg ik voordat ik iets moeilijks moet zeggen: niet teveel op letten dat ik moet huilen, dat gebeurt gewoon bij mij. Goed antwoord, plus.
Stel je van te voren de meeste gênante situaties voor bij het gesprek. Welke vragen weet je geen antwoord en waar ben je bang voor wat zou kunnen gebeuren. Als je dat even ervaart en daarna laat rusten, dan ben je op het ergste voorbereid en dan kan het altijd meevallen.

Het voordeel van blozen is dat diegene tegenover je kan zien dat het belangrijk voor je is.

Als je een meisje bent zou je make-up kunnen gebruiken, ik kan je wel wat tips geven, stuur me dan even een berichtje. Succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
Ok Lucy, mag wel aannemen dat je een meisje bent dan ;)
13 jaar geleden
Wat bij mij helpt: afleiding. Als je denkt dat je gaat blozen dan gebeurt het ook. Je moet op dat moment dus proberen aan iets anders te denken of er over heen proberen te praten. Ook helpt make-up bij mij, want als je dekkende foundation gebruikt, vallen je rode wangen minder op en dat idee geeft je ook meer zekerheid, succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen bloost wel eens, maar sommige mensen hebben er dagelijks mee te kampen. Dit kan hele vervelende situaties opleveren en de blozer het gevoel geven voor gek te staan of zich onprofessioneel te gedragen. Niet erg prettig natuurlijk als je tijdens een sollicitatiegesprek steeds knalrood wordt! Maar wat valt er precies aan te doen? Hier een paar tips.

1. Erken! Om maar even met Dr Phil te spreken: je kunt niet veranderen wat je niet erkent. Stel voor jezelf vast dat jij last ondervind van het blozen en dat het je belemmert in bepaalde zaken in het leven.

2. Ontspanning! Meditatie kan goed helpen om je geest vrij te maken. Je moet proberen pijnlijke gedachtes los te laten, zodat je niet constant aan het tobben bent. Als je gespannen bent reageert je lichaam daar direct op. Sporten kan dan ook een goed middel zijn om de spieren te ontspannen en het lichaam beter in controle te houden. Je zult merken dat spanning en blozen vaak samengaan.

3. Relativeer! Probeer de humor ervan in te zien, de eerste stap naar acceptatie. Naarmate je ouder wordt zal dit steeds beter gaan.

4. Voorbereiding! Als je een sollicitatiegesprek hebt kan dit heel inspannend zijn en kun je zomaar een black out krijgen. Probeer je dan ook goed voor te bereiden op het gesprek, zodat je je tijdens het moment zelf zekerder voelt. Hetzelfde geldt voor een belangrijke presentatie: zet alles een keer op papier en oefen het een paar keer voor de spiegel terwijl je indenkt dat er mensen naar je kijken.

5. Ervaring! Het cliché is waar: hoe meer je iets doet, hoe makkelijker het je zal afgaan. Als je bijvoorbeeld ontzettend bang bent om rood te worden tijdens een discussie in een werkgroep, maak dan bijvoorbeeld de afspraak met jezelf om elke keer tenminste 1 ding (een vraag, een opmerking…) in de groep te zeggen. Hoe meer je dit volhoudt, hoe ‘normaler’ het wordt.

6. Socialiseer! Praat met mensen die je niet kent en stel je open op. Oefen jezelf in sociale contacten. Je zult merken dat bijna iedereen wel zijn zwaktes en onderzekerheden heeft.

7. Cognitieve therapie! Als blozen een serieuze belemmering vormt in je leven, schaam je dan niet om hulp te zoeken. Iedereen gaat tegenwoordig naar een psycholoog, dus waarom zou jij niet mogen gaan en aan jezelf werken? Deze therapie kan je helpen om meer zelfvertrouwen te kweken, zodat je beter in staat bent om het oordeel van andere mensen los te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vervelend voor je, maar geen enkel probleem verder.
Als bij mij iemand zou komen solliciteren die bloost, zou ik dat sneu voor diegene vinden. Het is helemaal niet nodig.
Het zou mijn beslissing zelfs eerder positief dan negatief beinvloeden.
Het laat zien dat je kwetsbaar bent, dat je te raken bent, dat je mentaliteit hebt.
Laten we eerlijk zijn , de zwaardere criminelen blozen niet zo gauw, mensen die het allemaal geen bal interesseert blozen niet zo gauw, arrogante mensen blozen niet zo gauw.........
Gevoelige, lieve mensen : Dié blozen.
En daar zijn er veel te weinig van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Accepteer dat blozen bij je hoort, onderdeel van je persoonlijkheid is, en maak er iets positiefs van.
Maak duidelijk naar de persoon tegenover je dat je je bewust bent dat je bloost, maar dat dat niets afdoet aan jouw kwaliteiten en dat je geschikt bent voor de baan.
Maak er een luchtige opmerking over en ga verder met het gesprek.
Juist als je je rode boei geen item meer (voor je) is, kun je het blozen verder tijdens het gesprek uit je hoofd zetten en het op die manier beperken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik spreek uit ervaring en het gaat niet over met wat voor tip dan ook. Je kan het inderdaad verhullen met make up maar dat zijn dan wel dikke lagen. Het beste wat je kan doen is het bespreekbaar maken. Gewoon zeggen dat je snel rood wordt aan het begin van het gesprek. Dat komt heel krachtig over en dan zullen ze er geen conclusies aan verbinden tijdens een gesprek. Ik heb tenminste doorgaans de baan gekregen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb daar ook altijd last van, nu ben ik bij de make up factory geweest en heb een goed middel gekregen. Het is wel even oefenen, maar je hebt dan geen dikke laag make up op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eigenlijk best wel charmant als je bloost. Het voordeel is ook dat je gesprekspartner goed kan zien hoe je ergens op reageert en dat houdt in dan men jou als een open boek zal zien en dat is best een goed imago, je wordt als eerlijk gezien en komt dus beter over dan mensen met een pokerface.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt vele goede en zinvolle antwoorden gekregen.
Ik wil alleen nog toevoegen dat je je ook NIET kunt schamen als je bloost, het is GEEN negatieve emotie en wordt ook (vrijwel) nimmer als ongunstig opgevat.
Je bent een natural, geen ijskonijn en inderdaad een open boek.
Dat is voor heel veel personeelsfunctionarissen een verademing tov, carriere -geile pokerfaces met een perfecte verschijning en een fantasierijk samengestelde CV.
Iemand die bloost, liegt ook zelden, het blozen zou de leugen kunnen verraden en dus liegen mensen die blozen veel minder.
DAT zijn belangrijke dingen voor een werkgever.
Bloos dus maar lekker in het leven en schaam je er niet voor. Er zit tenminste een echt mens in je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je niet op het blozen richten, proberen aan iets anders te denken. zolang je nog bezig bent met denken: ik mag niet blozen, ik mag niet blozen, gaat je lichaam er juist voor zorgen dat je bloost. dus niet te krampachtig tegen jezelf zijn, je mag blozen, mensen die blozen worden net raar gevonden, maar eerder menselijk en sympathiek. hoewel het natuurlijk wel heel lastig is voor jezelf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Accepteren dat dit blozen nu even bij je hoort en het verder geen aandacht schenken. Richt je op het gesprek en vertel wat jij te bieden hebt aan dat bedrijf.
Daarnaast kun je vooraf in gedachten dat gesprek oefenen en je voorstellen hoe jij het wilt hebben, hoe jij je dan voelt, dat het ok is als je bloost en ok als je niet bloost etc.
Of oefen het een keer met iemand die je goed kent.
Je hebt zelf vast een heel goed idee over hoe jij het graag wilt hebben. Focus je op hoe jij het WEL wilt hebben en geef geen aandacht aan wat je niet wilt.