Partime werken én uitkering. Werken/thuisblijven, het verschil is klein. Wat te doen?

Als je partime gaat werken naast een ANW uitkering wordt je natuurlijk gekort op huursubsidie, zorg toeslag en boven een bepaald bedrag ook op je uitkering.
Begrijp ik allemaal, want je inkomen gaat omhoog.

Maar nu ik vaste uren heb, blijkt dat ik met 20 uur werken, 300 euro netto per maand meer overhoud, dan toen ik niet werkte. Dit valt me erg tegen en ik twijfel ook wat te doen.

300 euro is een hoop geld maar als je er 20 uur voor moet werken en elke dag om 6 uur op moet staan?

Hoe doen andere dit, juist meer gaan werken of juist minder bv 12 uur? Zodat ik weer huursubsidie en zorgtoeslag krijg?
Meer werken doe ik liever niet, omdat ik alleen mijn drie pubers opvoed.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Met werken wordt je inkomen straks meer, een uitkering alleen maar minder. 300 x 12 = 3600 op jaarbasis. Kijk ook naar de langere termijn, je 3 pubers zijn over 10 jaar het huis uit, dan zit jij er nog met je uitkering/huursubsidie thuis. Eventueel kun je dan meer gaan werken. Probeer anders een ander baan te vinden die meer qua tijden bij jou wensen aansluit. Zou niet mee vallen maar met de werkervaring die je nu opdoet, maak je straks meer kans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over 5 jaar ga ik sowieso weer fulltime aan de slag.
Een Anw uitkering is een weduwe uitkering, die stopt als het jongste kind 18 is.
Ik wil heel graag werken, maar fulltime vind ik gewoon teveel nog nu.
Werkervaring heb ik voldoende, ik had ook in no time werk gevonden toen ik aan de slag wou.
Heb een mbo opleiding in de zorg, maar juist dát werk kan nu gewoon nog niet omdat ik niet 's avonds en 's nachts en in de weekenden wil werken, ik vind dat je pubers juist dan niet alleen moet laten :) (werk nu als schoonmaakster in een zorg instelling)
maar je hebt gelijk 300x 12 klinkt alweer een een stuk meer!!! Misschien helpt die positieve benadering :) thnx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt mij ook inderdaad niet het leukste werk. ANW ben ik gelukkig voor verzekerd, ik zou er ook niet aan moeten denken om dan, naast alle ellende, ook nog geldzorgen te hebben. Je hebt groot gelijk dat je voor je kinderen kiest, kun je niet proberen een hogere/andere functie te krijgen? Een vriendin van mij doet bijvoorbeeld ambulante zorg, gaat bijvoorbeeld zwemmen met cliënten en andere bezigheden, is hooguit tot 20.00 uur door de weeks. Met een mbo opleiding heb je nog legio mogelijkheden, eventueel met een redelijk korte cursus, kijk wat je echt wil (waar je hart ligt) en werk daar naar toe. Denk aan kinderopvang (alhoewel nu ook discutabel qua werkgelegenheid), medisch secretaresse. klasse-assistent (ook nog lekker de schoolvakanties vrij) en als je helemaal wilt leren, in 3 jaar een (deeltijd)pabo. Je kunt langsgaan bij het UWV en vragen wat je mogelijkheden zijn, als het goed is kunnen zij je helpen, ik heb er positieve ervaring mee. Ook al wil je over 5 jaar weer fulltime, wil je ddan ook nog de wisselende diensten draaien. Sterkte ermee, en knap dat je toch elke morgen het weer doet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je tips, ik ga inderdaad eens verder kijken, moet toch nog door tot mijn 66 ste......of langer :)

Andere antwoorden (3)

Tja eigenlijk is een uitkering bedoeld om je tijdelijk uit de problemen te helpen zeg maar, niet als inkomen. Dus tja volgens mij moet je dan toch gewoon gaan werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik nu ga zeggen is niet lullig bedoeld, en geen aanval op jou. Ik ken je situatie niet precies.

Ik ben van mening dat je, wanneer je een gezond, volwassen mens bent, je gewoon moet gaan werken voor de kost.
Je hebt geen kleine kinderen meer maar pubers, dus dat is het probleem niet.
Het verschil tussen een uitkering en je salaris voor 20 uur werken is 300 euro netto per maand. Is dat dan een reden om thuis te blijven zitten en je hand op te houden?

Met jou staan er duizenden mensen om 6 uur op. En niet voor 3 dagen, maar de hele week. En ze hebben heus niet allemaal de ideale baan met een reuze salaris.
Zo werkt dat nou eenmaal.

Honderd keer liever werken voor 300 euro meer, dan op de bank blijven zitten en de staat (alle werkende mensen dus) je levenskosten laten ophoesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ook naar de lange termijn kijken je krijgt hier ook pensioen over natuurlijk en dat moet je van je huursubsidie etc nog maar afwachten of dergelijke regelingen blijven bestaan.
Aan de andere kant als je er nu niet achter staat en je redt het met die 300 euro minder dan moet je het lekker niet doen wat iedereen hierboven ook zegt. We wonen in een land waarin dit mogelijk is en iedereen zijn of haar eigen afwegingen kan en mag maken.