Ik moet eerlijk zeggen als ik af en toe op de heftruck zit dan voel ik me echt een stoere vrouw. Veel mensen zijn ook verbaast als ze een vrouw zien op de heftruck, dan willen ze het gelijk overnemen. Het zit het meer in de handeling die weinig vrouwen doen. De oorzaak daarachter is aan meerdere factoren gebonden; bijbehorende werkzaamheden zijn lichamelijk zwaar, bewezen minder technisch inzicht (geldt niet voor alle vrouwen natuurlijk, beroepkeuze van jonge meiden en de werkomgeving en je moet als vrouw wel tegen al die opmerkingen kunnen, dat kan allemaal een rol spelen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Vroeger werkten bijna alleen maar mannen in fabrieken of magazijnen, daarom zag je ook alleen maar mannen op een heftruck of hijskraan. Inmiddels is dat niet meer het geval.

In de meeste fabrieken en magazijnen werken tegenwoordig ook vrouwen en zij gebruiken dus ook de heftruck.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt me niet, m'n dochter rijdt met de heftruck, m'n zoons niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, wat is een mannenberoep? De grenzen vervagen steeds meer. Je hebt vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs en mannelijke secretaresses. Ik vind dat iedereen moet doen wat hij/zij leuk vindt en als een vrouw de papieren wil halen om op een heftruck te mogen/kunnen rijden... why not?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, het bedrijf waar ik werk heeft meerdere heftruckchauffeuses in dienst, geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Er worden steeds trengere regels ingevoerd mbt wat iemand zelf mag tillen en versjoouwen. Daardoor komen allerlei traditionele mannenberoepen beschikbaar voor vrouwen. Ook mannen mogen nie tmeer dan 10-20 kilo zelf tillen. Daarna moeten machines eraan. Dus wordt ook een beroep als heftruckchauffeur in een magazijn oid eenm optie. (Heftruck rijden in een magazijn vergt soms veel fyzieke kracht omdat er altijd dingen in de weg staan en liggen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn in ons land eigenlijk geen echte mannenberoepen meer. De ARBO wetgeving heeft de grenzen zo scherp gesteld,dat bijna alle beroepen zowel door mannen als door vrouwen kunnen worden uitgeoefend. Dus nee, het is geen echt mannenberoep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een achterhaalde stelling.
Vroeger werden vrouwen vooral veroordeeld tot huisvrouw, maar gelukkig ligt dat voor een groot deel achter ons.
Er is nog wel e.e.a. te ontwikkelen op dat gebied, maar langzamerhand komt er toch steeds meer gelijkheid.
Vroeger moest je voor bepaalde "mannenberoepen" wel sterk zijn, omdat er geen mechanische ondersteuning was zoals stuurbekrachtiging. Een vrachtwagenchauffeur had toen spierballen (nodig) maar ook die tijd is geweest.