Wat zijn de precieze taken van een werkcoach van het UWV?

Mijn vriend zit nu een tijdje zonder werk thuis.
Hij ontvangt een ww uitkering van het uwv.
Hij heeft zich ingeschreven bij het werkbedrijf bij ons in de buurt van het uwv.
Ook heeft hij bij inschrijving een werkcoach gekregen,die deed de intake bij inschrijving.
Maar mij is niet echt duidelijk wat een werkcoach precies inhoud.
Is een werkcoach niet iemand die de werkloze hulp bied bij het vinden van (passend) werk?
Bij de werkcoach van mijn vriend heb ik duidelijk mijn bedenkingen.
Via een werkm@p kan mijn vriend communiceren met de werkcoach.De coach kan hierin zien wat de sollicitatie activiteiten zijn en je kan vragen stellen als je ergens mee zit.
Nu heeft mijn vriend een bericht gestuurd met de vraag of er mogelijkheden zijn voor een omscholing waar hij daarmee de kans op een vaste baan vergroten kan.
Maar de coach zegt dat hij daar geen recht op heeft,en hij vind het raar dat mijn vriend niet solliciteert naar een baan waar hij de meeste werkervaring in heeft (hij is straatmaker) hij wil het liefst in een andere branche aan het werk zodat hij ook in de wintermaanden werk heeft,en geen aanspraak meer hoeft te maken op een uitkering van het uwv.

Ik heb het idee dat de coach van mijn vriend niet doet waar hij voor is aangenomen,maar voor de volle 100% weet ik het niet zeker.Ik kan nergens op het internet vinden wat nou precies de taken zijn van een werkcoach van het uwv.

Wie kan mij uitleggen van zo iemand kan (moet) betekenen voor een werkzoekende

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Hij hoort jouw vriend te helpen met het vinden van een baan.
WIl jouw vriend zich laten omscholen, dan moet de coach zich daar open voor stellen en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Maar owee owee als ze zelf eens moeten werken daar bij het UVW.
Hou vol hoor!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

de naam zegt t al, werkcoach, hij gaat met je vriend op zoek naar een baandie bij hem past en hem zo uit de ww te halen, vaak als mensen langdurig thuis zijn hebben ze juist een beetje hulp nodig om werk te vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werkcoach van het UWV moet werklozen motiveren om alles in het werk te stellen om aan een passende baan te komen. Ook is het zijn taak om te controleren of de werkzoekende voldoende zijn best doet om aan het werk te komen en dus de uitkeringsperiode zo kort mogelijk te laten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het UWV stelt via de werkcoach mensen hulp ter beschikking en controle op het zoeken naar een nieuwe baan. Omscholen is niet een optie je moet zo snel mogelijk uit de ww.
13 jaar geleden
Een werkcoach is een suffe ambtenaar die alleen maar zegt dat je MOET solliciteren, anders zwaait er wat en verder ook NIETS constructiefs voor je doet.
Oftewel het verlengstuk vh UWV die ook alleen maar zegt dat je moet solliciteren en verder niet kijken dan hun neus lang is en altijd maar met dezelfde smoes komen van regels zijn regels.
Ze zijn liever lui dan moe, als ik je vriend was en hij kan niet met zijn werkcoach door een deur, dan mag hij om een andere vragen.
Dit moet hij natuurlijk niet aan de werkcoach zelf vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kerntaken Werkcoach:

• Diagnosestelling: In beeld brengen van de kansen en risico’s in de persoonlijke situatie van de klant en het begeleidingsproces

• Vraag- en aanbodgericht bemiddelen: Werven van nieuwe vacatures bij werkgevers of branches. Eerste aanspreekpunt voor werkgevers en onderhandelen over eventuele projecten die ontstaan vanuit vacaturewerving. Maken van de finale selectie van kandidaten. Vanzelfsprekend is netwerken een belangrijk onderdeel.

• Re-integratie: Stellen van reële doelen op basis van de klantbeleving en de vraag op de arbeidsmarkt om de klant het werk te laten hervatten. Coachen van de klant in zijn aanpak door middel van gerichte afspraken en acties richting werk (handhaving, rechten en plichten). Richting en sturing geven en stijl van coachen kunnen aanpassen aan de situatie.

• Aanspreken op, en confronteren met, gedrag en houding: Geven van feedback aan klanten, collega’s en andere partijen.

• Registratie en rapporteren: Volgen, bewaken en vastleggen van gemaakte afspraken en beslissingen in systemen en rapporten volgens vastgelegde kwaliteitsnormen.

• Inkopen: Verstrekken van opdrachten voor trajecten aan re-integratiebedrijven en andere instanties op basis van maatwerk en het inkooppalet van de afdeling Inkoop en volgen van de kwaliteit en effectiviteit daarvan.

• Monitoren: Verantwoordelijk voor de financiële verantwoording van ingezette middelen en instrumenten.

• Klantgericht werken: Wensen en behoeften van de klant onderzoeken en hier pro-actief naar handelen. Anticiperen op behoeften van klanten en hoge prioriteit geven aan servicebereidheid en klanttevredenheid.

• Resultaatgericht werken: Actief gericht op het behalen van resultaten en doelstellingen en de bereidheid hebben om zelfstandig en in te grijpen bij tegenvallende resultaten.

• Samenwerken: Een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat of probleem-oplossing, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is.

• Oordeelsvorming: Op basis van beschikbare informatie juiste en realistische conclusies trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op de site kun je zien wat een werkcoach moet doen. in het begin gaan ze volgens mij allleen op zoek naar hetzelfde passende werk in de buurt daarna verder weg en dan pas ook ander werk wat eventueel geschikt zou kunnen zijn als dat medisch niet kan dan pas gaan ze je omscholen en dat lijkt me ook logisch want er is vaak werk genoeg en waarom moet je dan omscholen. dat is het basisprinciepe. ik zou wel doorzetten en volhouden als hij dit werk echt niet meer wil doen.doe eens een beroepen test om te kijken wat hem el leuk lijkt. en.. misschien een kursusje doen op eigen initiatief kan natuurlijk ook geen kwaad. succes