Kan je angst omdraaien en in je voordeel gebruiken?

Een jaloersheid kun je omdraaien in een ambitie die je eigenlijk hebt. Dus van de zaken waar je jaloers op bent bij de ander haal je een ambitie uit voor jezelf.

Kan je ook zoiets doen voor zaken waar je angst over hebt?
Of zaken die je niet meer wilt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Angst kan imo in positive vorm gezien worden als waakzaamheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst zorgt ervoor dat je voorzichtig bent. Kinderen zien vaak geen gevaar, kennen geen angst en moeten het doen met de voorzorg van hun opvoeders. Maar hoe ouder een kind wordt, hoe minder engelbewaarderij en dan komt 'angst' een handje helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dan kan zeker... Als je je eigen angst niet gelooft, of je kijkt niet naar je angst dan is die weg... Jaloersheid is een combinatie-emotie dat is een juiste verhouding van minderwaardigheid en angst...
Ik kan je link niet volgen van jaloers tot ambitie, staat totaal los van elkaar in mijn beleving, jaloers is in mijn beleving minderwaardigheid plus angst...
Wat je kunt doen is het volgende... Je weet waar je angstig voor bent, als je dat niet wist, dan was het al opgelost... Dus je weet waar je angstig voor bent... Nu ga je die situatie waarin je denkt of verwacht angstig te worden gewoon opzoeken in hele kleine stapjes...
Dus je kijkt tot hoever dat je lichaam het aan kan om de angst in jezelf toe te laten, beetje bij beetje en blijf kijken, dat is een absolute voorwaarde, blijf kijken, zie wat er in je lichaam zich allemaal afspeelt en zie wat het lichaam automagisch wil gaan doen en sta dat niet toe... Kijk alleen, en aanschouw alles... Laat het zweet je uitbreken en laat je mind stil slaan, laat allemaal toe... En kijk, en op enig moment als je dapper genoeg bent, dan verbrandt die angst op, ineens of in een paar momenten... Je krijgt het heel heet en het lichaam kan schudden en zweten en schreeuwen en in paniek raken, just be there and let it be... Dan blijf je kijken en stap uit de situatie die jij zelf geschapen hebt... En zie hoe de energie in je lichaam woest op en neer gaat... En als je dan weer veilig bent en je hebt alles toegelaten dan is die angst voor eens en voor altijd verdwenen... Je zult soms merken dat er nog een erfenis ligt, die tegen je zegt dat het angstig was ooit, maar je trapt er niet meer in... Dit een methode voor de dapperen onder ons... Maar wel de snelste methode die ik ken... En je moet dat doen voor elke angst die er in je systeem zit... Je kunt ook alle angsten in één keer aanpakken, maar dat was je vraag niet...

Zaken die je niet wilt, liggen op een ander domein in ons... Dat zijn zaken van voor- en afkeur, die zijn ook niet al te moeilijk te tackelen... Door ze te doorzien... Als je een keer helemaal ziet dat voorkeur en afkeer is en niet 99,99999% maar 100% dan is deze dualiteit ook verbrandt... Ik kan je niet zo simpel beschrijven hoe je dat doet, omdat het heel persoonlijk is en niet standaard voor iedereen hetzelfde... Ik kan dat gewoonweg niet...

Ik hoop dat ik verhelderend was...

Ik vind het heel vernederend als sommige mensen mij een min geven vanwege sentimenten... Dit is liefde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lieve XiniX, je hebt altijd leuke redeneringen, maar ze zijn zo lang.. Is er ook een samenvatting van?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het wel willen, maar dan kan ik beter niets zeggen want dan mis ik de nuance... Dus dan kan ik beter stoppen... Lees het regel voor regel...
Angst kan er enerzijds voor zorgen dat je gevaarlijke dingen niet doet, dat is positief.
Anderzijds kan je angst zien als een uitdaging, als iets waar je overheen moet komen en waar je sterker uit komt. Ook zo is het positief te noemen.
Het ligt aan de situatie welke van deze twee het slimste is..