wat kan ik doen tegen een onredelijke baas en bedrijfsleider?

hallo

ik ben inmiddels 1 jaar werkzaam in een tankstation/wasstraat, ik werk voornamelijk in de shop, maar de laatste 3 weken ook wasstraat, omdat die medewerker op vakantie is.

ik vind het best leuk werk, alleen de baas en nu ook bedrijfsleider heeft alleen maar kritiek, het zit me momenteel tot boven me kruin, ik moet 12uurs diensten draaien, met zeer weinig pauze tussendoor, want als er een auto komt aanrijden, moet je die helpen.

deze week heb ik 51uur gewerkt, dwz. dinsdag van 13uur tot 20uur, woensdag van 08uur tot 20uur, donderdag van 08uur tot 18uur, vrijdag van 08uur tot 20uur, en zaterdag van 08uur tot 18uur.

ik heb echt het gevoel dat het niet goed gaat met me, enorm moe, vandaag stond ik wederom te shaken omdat ik weer een donderpreek kreeg van me baas, en wilde hem wat dingen verklaren, waar ik de kans niet toe kreeg, hij dreigt telkens met ontslag, en zegt dat ik me gedraag als een klein kind. ben dus 33 jaar.

hij vind dat ik niet schoonmaak, wat ik dus telkens wel probeer, maar ja, je staat dus alleen in de wasstraat, en hij vind dan ook, dat ik dan best na werktijd moet kunnen doorwerken om alles schoon te maken.

kortom, hij beledigd me, hij kleineert me, hij wil mijn mening of mijn kant van het verhaal niet horen, terwijl ik altijd, maar altijd voor hem klaar sta of zijn bedrijf.

het team is helaas niet groot, maar daar hoef ik toch niet verandwoordelijk voor te zijn?
ik zat al te denken om naar de rechtswinkel te gaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicht een idee om op zoek te gaan naar een andere baan?
Dat is nu natuurlijk niet makkelijk. Echter als zaken zoals donderpreken daar bedrijfscultuur zijn geworden, zal je recht proberen te halen de werksfeer er echt niet beter op maken, en zal je daar nooit lekker naar je zin kunnen werken Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor contract heb je? Voor bepaalde of onbepaalde tijd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tot december 2013...dus bepaalde tijd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan heb je tot december de tijd dit te verbeteren en te leren hoe je je werkgever aan het luisteren krijgt.
http://www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/leiding-ontvangen/baas-eist-teveel.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wacht tot die ander weer terug is van vakantie en kijk of het dan beter gaat, die zal toch wel terugkomen maandag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja hij komt terug, maar die is nog jonger dan ikzelf ben, en die staat ook wat te wachten heb ik begrepen...

Antwoorden (2)

Een werkgever moet zich gedragen als een goed werkgever en een werknemer als een goed werknemer.

Het is een taak van de werkgever om ervoor te zorgen dat de personeelsbezetting op peil is, van de werknemer mag wat flexibiliteit daarin worden verwacht.

Als er in een van toepassing zijnde CAO wat gunstiger staat, gaat dat voor, anders geldt het volgende uit de Arbeidstijdenwet:

"U mag maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week. Dit staat in de Arbeidstijdenwet. In deze wet staat ook wanneer u recht heeft op pauze of rusttijd. (...)

U mag niet iedere week het maximale aantal uren werken. Voor uw arbeidstijd over een langere periode geldt het volgende:
Over een periode van 4 weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken. In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen hierover afwijkende afspraken gemaakt zijn, maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
Over een periode van 16 weken mag u gemiddeld 48 uur per week werken. "

De tijd die schoonmaken kost, is ook werktijd en zal dus ook vergoed moeten worden in tijd of geld (tenzij er iets zeer ongunstigs in de CAO staat over 'onbetaalde afhelpkwartiertjes' maar da's meer iets voor winkels.)

Beledigingen hoef je niet te accepteren, die zijn een reden om ontslag op staande voet te nemen. Het probleem is, dat je tegenwoordig weer moeilijk aan nieuw werk komt.

Ik heb het idee dat je werkgever het personeelsgebrek op jou aan het afreageren is. Dat zijn lastige situaties.

Het lijkt me nu tijd om juridische hulp in te roepen, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket (http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
super bedankt, dit had ik nodig....en het allerergst is nog, dat hij me gewoon voor schut zet bij andere medewerkers of zelfs klanten...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oei, als ik dat had had ik hem zeker terug uitgescholden. Gelukkig heb je al een antwoord van iemand anders. Ik had die ook in gedachte. Veel succes nog met je "wedstrijd" tegen je baas
Computoon
10 jaar geleden
Dat is natuurlijk onacceptabel. Overigens: Neem nooit ontslag op staande voet zonder voorafgaand juridisch advies. Je zet daarmee natuurlijk niet alleen je baan en inkomen op het spel, maar ook je eventuele recht op een WW-uitkering. Het (grovelijk) beledigen als voorbeeld van een 'dringende reden' voor ontslag nemen op staande voet staat met name genoemd in het Burgerliijk Wetboek 7: Artikel 679 BW

1. Voor de werknemer worden als dringende redenen in de zin van artikel 677 lid 1 beschouwd zodanige omstandigheden, die ten gevolge hebben dat van de werknemer redelijkerwijze niet kan gevergd worden de arbeidsovereenkomst te laten voortduren.
2. Dringende redenen zullen onder andere aanwezig geacht kunnen worden:
a. wanneer de werkgever de werknemer, diens familieleden of huisgenoten mishandelt, grovelijk beledigt of op ernstige wijze bedreigt, of gedoogt dat dergelijke handelingen door een van zijn huisgenoten of ondergeschikten worden gepleegd;
(...)"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geweldig antwoord dikke plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je wel, echt waar, ik ben maandag vrij, dus dan ga ik er direct werk van maken... normaal ben ik niet op me mondje gevallen, maar hij komt zo intimiderend over, dat je gewoon dicht slaat...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt blijkbaar jezelf altijd ondergeschikt gemaakt bij je werkgever waardoor het lijkt of hij in jouw een soort van slachtoffer ziet omdat je toch niets terug durft te zeggen. Helaas bestaan er zulke mensen,zodra ze merken dat ze hun frustratie op jou kunnen botvieren ben je het haasje. Dit los je eigenlijk alleen maar op door vanaf het begin lik op stuk te geven,ze zien dan dat er met jou niet te sollen valt.
Ik weet precies hoe jij je voelt. Mijn manager noemde mij faalhaas en krenkte dagelijks mjjn zelfvertrouwen.
Uiteindelijk heb ik een vertrouwenspersoon erbij moeten halen om dit te verwerken. Heeft mij toen heel erg geholpen.