kan een werkgever je verplichten om in de kost te gaan ongeacht je prive omstandigheden

hij wil dit doen indien de reisafstand groter is dan 130km

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.5K

Antwoorden (6)

als hij dat in zijn contract heeft opgenomen kan hij jou dit verplichten
want 130 km iedere dag reizen kost handenvol geld en ook tijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prive omstandigheden hebben niets te maken met je werk. een werkgever kan als hij dat wil hiermee rekening houden maar hoeft dat niet. Als je normaal reist voor je werk en je moet nu verder waardoor de reiskosten en tijd meer geld kosten dan dat je ergens in de kost gaat kan hij je dat verplichten. anders betaal je zelf de reiskosten
13 jaar geleden
Ik denk dat zo'n bepaling in jouw cao is vastgelegd, dat weet ik wel bijna zeker. Er zijn namelijk dingen bepaald in een cao, zoals werktijden en reistijden. Als je door privé-omstandigheden elke avond thuis moet zijn, zul je keuzes moeten maken én overleggen met je werkgever. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je op je werk in Scheveningen verschijnt --ik noem maar wat-- , lopend vanaf de Pier, fietsend vanuit Rotterdam of per straalvliegtuig uit Rome dat gaat de werkgever in principe niet aan. Er zijn werktijden waaraan je je moet houden en that's it!
Een ander 'ding' is de afspraak die er is gemaakt over de reisvergoeding. Die is meestal gebaseerd op de afstand woonplaats en werkplaats bij aanvang van het contract.
Wanneer jij naar dichterbij verhuist is het billijk als de werkgever inhoudt op de reisvergoeding. Wanneer je naar verder verhuist is dat jouw keuze en kan de werkgever vasthouden aan de oude vergoeding.
Verhuist de werkgever dan zijn er verschillende opties en één daarvan is uitkoop, maar dat is hier niet aan de orde.
Hij kan je een verhuisregeling aanbieden en hij kan je reiskostenvergoeding verhogen.
En hij kan je natuurlijk voorstellen om te verhuizen (of in de kost te gaan).
Maar verplichten kan hij je dat niet.
En als jij dagelijks die 130 km wil afleggen heen en terug EN je houdt je aan de arbeidstijden dan is dat jouw keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hier al langer in dienst bent, en deze regeling nog niet van toepassing was bij jouw aanstelling, zal dat niet zomaar kunnen.
Hij wist waar je woont en wat de afstand tot je werkplaats was en is daar mee akkoord gegaan. Heeft hij daar verder niets over gezegd (of beter nog, vastgelegd) dan zal hij jou niet kunnen verplichten om te verhuizen.
Het is namelijk niet iets dat je zomaar vergeet te vermelden als werkgever, als dat zo belangrijk voor hem is.

Praat met je werkgever over welke negatieve gevolgen dit heeft voor je werkgever (reiskosten bijvoorbeeld) en wat het voor jou voor gevolgen heeft als je tijdens je werkdagen, ergens anders moet verblijven dan thuis. "In de kost" vat ik op als dat je ergens doordeweeks woont en in het weekend weer naar huis gaat. Die kosten zal hij dan ook moeten betalen omdat hij het jou verplicht (opeens).
Is het een nieuwe regeling bij dat bedrijf dan kan hij dit niet zonder meer aan zijn huidige werknemers verplichten.
De vraag is ook of de reiskostenvergoeding die hij nu betaalt, wel hoger is dan de kosten als jij in de kost gaat.
Je moet dan namelijk extra kosten maken voor verblijf maar ook voor telefoon (bellen naar huis), eten etc.
Dat kan aardig oplopen.

Praat er over met je werkgever en kijk of je er samen uit komt. Is dat moeilijk, dan zou ik navraag doen bij een juridisch loket of je rechtsbijstandverzekering (als je die hebt) om uit te zoeken wat je rechten zijn.

Hoe graag wil je wergever je houden? Hoe gemakkelijk vind jij ander werk in de buurt? Hoe gemakkelijk vindt je werkgever een soortgelijke kracht (als hij tevreden over je is)? Of wil je werkgever deze eis gebruiken om jou weg te laten gaan omdat hij niet tevreden over je is maar geen recht heeft jou te ontslaan? Dat kost hem namelijk ook (veel) geld. Het komt bij mij over als een irreële eis waar een "luchtje" aanzit. Zoek dat eens uit.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het niet duidelijk over welk beroep het gaat in bepaalde beroepen is dit id mogelijk
wel is het zo dat dan het hotel of zo door baas vergoed word
je hebt dan ook recht op verblijfsvergoeding en een warme maaltijd incl 2 drankjes
met prive leven hoeft de baas helaas geen rekening te houden