Natuurlijk; vragen staat altijd vrij.
Of je baas daar antwoord op gaat geven, hangt er natuurlijk vanaf of hij dit al weet. Als hij het al weet, neem ik aan dat hij het jou ook al verteld zou hebben.

Ik zou het echter niet vragen als je pas net een paar weken in dienst bent. Dergelijke beslissingen kunnen uiteraard pas gemaakt worden als je baas jou en jouw functioneren een beetje kent, en wanneer hij weet of het nodig is om voor nog langere tijd een (extra) persoon voor jouw functie aan te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag je dat vragen! Je baas is alleen niet verplicht om antwoord te geven.

Toch zegt ook dat wel wat. Als over een maand je contract afloopt, en je baas wil desgevraagd nog niet zeggen of hij het wil verlengen, dan zou ik dat zien als teken dat het toch eens tijd wordt om naar wat nieuws uit te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon doen, misschien is het feit dat jij belangstelling hebt het laatste zetje om je permanent in dienst te willen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat hier om de timing.

Als je contract voor bepaalde tijd bedoeld is als een soort verlengde proeftijd, dan kan je gewoon met de afdelingschef gaan praten, een soort van beoordelings- of functioneringsgesprek, en daar de conclusies aan laten verbinden. Bij een jaarcontract doe je dat een paar maanden voordat het is afgelopen, dan heb je na dat gesprek nog voldoende tijd om eventueel een andere werkkring te zoeken.

Soms kan het bedrijf geen vaste aanstelling geven, omdat het vanuit kostenoverwegingen (door de concernleiding opgelegd) niet mogelijk is om verplichtingen aan te gaan voor onbepaalde tijd. Dan heb je weinig kans.
itsme
14 jaar geleden
Je kunt het zeker vragen als je goede argumenten hebt waarom je werkgever jou zou moeten behouden.
Is je leidinggevende tevreden?
Heb je dingen gedaan die opvielen mbt je functioneren (in de positieve zin uiteraard)?
Werk je er al een tijdje?
Heeft je werkgever of leidinggevende tijd genoeg gehad om jou te kunnen beoordelen?
Is er genoeg werk in de functie die jij nu hebt?
Allemaal vragen die jij eerst voor jezelf zou kunnen beantwoorden om tot een besluit te komen of het een vraag is waarop je verwacht dat het een positief resultaat zal hebben? Vragen kun je natuurlijk altijd. Voorbreiden voordat je dit vraagt is nog beter denk ik.