Ik heb verzwegen dat ik ziek ben, zodat mijn contract verlengt word. Nu willen ze me ontslaan mag dat?

Ik ben al een tijd overspannen maar omdat mijn huidige contract bijna afliep heb ik het maar volgehouden. Op de dag dat mijn contract verlengt werd heb ik mij direct ziek gemeld. Nu willen ze mij ontslaan mag dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Los van of dat mag of niet, ik vind dit absoluut geen nette actie en ik ben blij dat je geen werknemer van mij bent.
Ik sta dan ook volkomen achter je werkgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het ook geen nette actie. Meer van dit soort werknemers en de werkgever kan wel inpakken.

Antwoorden (9)

Ben bang dat dit wel mag:

Hoewel dit gaat over sollicitaties, lijkt me dit ook relevant bij verlenging contract, bij tekenen van verlenging ga je namelijk de overeenkomst aan te zullen werken, terwijl je in dit geval wist dat je je ziek zou melden.

Rechten

In de wet staat dat je in een cv of tijdens een sollicitatiegesprek niets hoeft te melden over je gezondheid of je ziekteverleden. De Wet op de Medische Keuringen verbiedt werkgevers zelfs ernaar te vragen. Vragen als: "Ben je vaak ziek geweest in het verleden?" of "Heb je een kinderwens?" zijn dus uit den boze.

Plichten

Je bent wél verplicht om zaken aan te geven die een belemmering kunnen zijn bij de uitoefening van de functie. Als je bijvoorbeeld aangepaste werktijden nodig hebt, of als je bepaalde taken, die bij de functie horen, niet zult kunnen uitvoeren. Het achterhouden van belangrijke informatie over je gezondheid kan later reden zijn voor stopzetting van de loonbetaling of - in het uiterste geval - zelfs leiden tot ontslag op staande voet.

Je wist voor verlenging contract dat je daarna niet meer zou kunnen werken, dat is wat anders dan een ziekte uit het verleden die niet relevant is, niet vermelden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
C+
Jazekers. Mits het ontslag door je werkgever voldoet aan 3 voorwaarden:

1. Er moet sprake zijn van een dringende reden.
2. De dringende reden moet de werknemer medegedeeld worden.
3. Ontslag op staande voet moet onverwijld gegeven worden.

Als ik je korte uitleg lees, voldoet hij/zij hieraan en mag jij op staande voet ontslagen worden.

Je kan het ontslag natuurlijk altijd aanvechten, maar bij verzwijging zal de relatie tussen jou en je werkgever vrijwel niet meer op vertrouwensbasis kunnen zijn. Dus of je daar bij gebaat bent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is volgens mij geen dringende reden tot stand gekomen. Er moet dan sprake zijn van opzet en dat is niet aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uuuuhm, ze verzwijgt bewust iets en dat is volgens jou geen opzet????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontslag op staande voet is een erg zware maatregel die goed onderbouwd moet worden. Het verzwijgen van informatie is geen dringende reden om te ontslaan op staande voet.
minnetje is trouwens niet van mij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik hoor Eefst, van het niet-minnetje ;-). Maar eerst zeg je dat er geen sprake is van opzet, dus geen dringende reden. Vervolgens laat ik zien dat er wel sprake is van opzet en dus een dringende reden. En nu zeg je dat er geen sprake is van een dringende reden. M.i. is er wel sprake van een dringende reden, aangezien de werkgever (hoogstwaarschijnlijk en dat kan worden aangetoond) meer geld kwijt is dan wanneer de werknemer zich direct had ziekgemeld. Laten we het erop houden dat we elkaar op dit punt niet tegemoet kunnen komen ;-)
Ja, dat kan.
Je mag je gezondheid niet willens en wetens in gevaar brengen en zo ook je werk.
(als je ziek bent moet je er dan ook alles aan doen en voor laten om zo snel mogelijk beter te worden en aan het werk te gaan)
Je hebt verzwegen dat je overspannen bent, het bedrijf heeft daarom een besluit gemaakt, om jou een vast contract te geven, op verkeerde informatie.
Dat je dit verzwegen hebt kan verstaan worden als fraude.

succes met het zoeken van een nieuwe baan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van het soort contract kon dat wel eens moeilijk worden je zomaar te ontslaan.
Je kunt stellen dat je ziek gewerkt hebt en dat verzwegen hebt (dat vind ik een onhandige formulering), je kunt ook stellen dat je doorgevochten hebt je werk goed te doen
maar dat je batterij nu echt opgeladen moet worden.
Het is in ieder geval dom om op de dag van de verlenging je ziek te melden en mogelijk heb je daarmee je eigen glazen ingegooid terwijl je alleen bewezen hebt VOL te houden tot je niet meer kunt.
Het was handiger geweest na je verlenging ook vol te houden EN kort na de verlenging een gesprek aan te gaan met je arboarts.
Door deze manier van handelen heb je de schijn wel tegen.
Verzwegen dat je zioek bent is wel een heel vreemde term,
je bent niet verplicht je ziek te melden als je toch blijkt te kunnen werken, wat uit je verhaal te destilleren valt.
Als je een velenging van een contract hebt voor een vaste periode is het ziek melden op zich GEEN reden voor ontslag.
Bedrog moet bewezen worden, aannemelijkheid is niet genoeg , tezij je zelf aangeeft dat dit zo is.

Wel kun je in je afwijkend gedrag je beroepen op de overspanning op zich, wat te verwachten valt bij iemand die echt overspannen is.
Veel hangt dus af van wat je reeds gedaan /uitgelaten hebt en de wijze waarop.

Een terechte ziekmending op zicht is geen reden voor ontslag en zolang je werkt , kan je niet verweten worden dat je overspanning verzwijgt.
Erg netjes is het niet, maar met de wijze waarop werkgevers met werknemers omgaan tegenwoordig kan ik mij er wel wat bij voorstellen.
Neem geen genoegen met omtslag (vergoeding) neem contact op met oa. huisarts en onthoud je van uitspraken die je zaak (verder) schaden.
Mocht het op[een rechtzaak aankomen, dan zal de werkgever met het argument de je ziekte verzwegen hebt waarschijnlijk niet ver komen, rechter weten dat werkgevers nog heel andere dingen uithalen om werknemers te lozen.
Ik raad je wel aan rechtshulp in de arm te nemen omdat deze zaak veel facetten heeft.
Zorg vooral ook dat je kunt bescfhikken over je exacte uitspraken tot dusver.
Ik wens je heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten mag dit ja. En als ik heel eerlijk ben vind ik het ook niet zo'n elegante actie van je. Want hoe dan ook, als je blijft zal toch de werksfeer niet echt gezellig meer zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar leidt dit nu weer uit ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je?
Of het mag weet ik niet precies, maar ik vind dit wel bedrog. Je zult ook merken dat de bedrijfsarts tegenwoordig niet meer zo makkelijk akkoord gaat met verzuim wegens overspannenheid. Het is ook echt niet zo dat overspannenheid alleen thuis overgaat. Probeer in gesprek te gaan met je baas en spreek af dat je rustig aan weer komt werken. Misschien kun je tijdelijk aangepast werk krijgen. Is het werk uberhaupt te zwaar voor je, dan had je de baan niet moeten nemen en is het nu ook niet eerlijk aanspraak te maken op doorbetaling van je loon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het vreemd dat je het wel vol kan houden zolang je in de gevarenzone zit maar zodra je daaruit was heb je dezelfde dag je ziek gemeld. Je hebt voor de rechter in ieder geval alle schijn tegen. Tegenwoordig is het recht niet meer zo dat ze maar thuis laten zitten. Het gaat erom hoeveel je nog wel kan werken. Van werk naar werk wordt dit genoemd. Het gaat natuurlijk om jouw specifieke situatie maar van wat ik zo lees staat je werkgever erg sterk. Mocht je nogmaals zoiets willen doen dan had je beter nog een week de tanden op elkaar gezet en je dan in overleg met de arboarts gedeeltelijk minder laten werken. Je werkgever kan trouwens ook nog van je eisen dat je toch op je werk komt als je dit weigert heeft je werkgever nog meer redenen om je te ontslaan. Vraag dus goede juridische hulp aan als je je baan echt terug wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent niet eerlijk geweest over je welzijn. Dat is voor jouw werkgever schadelijk want als jij lang ziek blijft, heeft hij iemand ingehuurd waarvoor hij de komende tijd alleen maar betaalt, zonder dat je ervoor werkt.
Je zal er een goede reden voor hebben maar het is niet erg netjes om dit zo te doen. Je belooft dus iets wat je niet kunt nakomen en op die manier is er geen overeenkomst aan te gaan. Dan heeft je werkgever het recht te ontbinden of ontslaan.

Het gaat waarschijnlijk niet om een griepje want anders zou het opvallen en niet zo'n probleem zijn.
In dat geval veel sterkte en ik wens je een snel een volledig herstel toe!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot anderen denk ik zelf dat dit niet kan. Het is jou namelijk niet te verwijten dat je ziek bent, met andere woorden er is geen opzet of grove nalatigheid aan de orde.
De eerste vraag is of jij kon weten dat je niet geschikt meer was voor je baan. Nou dat kon je natuurlijk niet weten, je voelde je niet goed, wie zegt dat dit langer gaat duren? Voor een depressie of burn-out staat tegenwoordig 6 weken verzuim gemiddeld, dus je hoeft helemaal niet lang uit te vallen. Voor een rechtbank is dat echt geen reden om iemand ongeschikt te verklaren voor zijn werk.

Als tweede is het verlengen van een tijdelijke arbeidsovereenkomst helemaal niet uitgesloten als je ziek bent. Er zijn werkgevers die een contract wel nog verlengen als iemand ziek is. Het ziek zijn op zich is dus geen reden voor beëindiging van een tijdelijk contract.

Nee ik denk dat jouw werkgever geen ontslagvergunning krijgt en als hij je toch ontslaat zal hij je nog één jaar moeten doorbetalen, want de overeenkomst is gewoon tot stand gekomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ga er in deze even vanuit dat je een tijdelijke verlenging hebt gekregen van nogmaals 1 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat toch wel ietsjes verder dan dat, Eefst. Ik begrijp je verhaal volkomen, maar..... Het bewust verzwijgen van een ziekte en daardoor ook langer doorwerken, heeft 9 van de 10 keer tot gevolg dat, als de werknemer zich eenmaal wel ziek meldt, het herstel langer zal duren dan wanneer de werknemer zich direct had ziekgemeld. Zeker bij een depressie of burn-out. De financiële gevolgen zijn in dat geval voor de werkgever groter dan voor de werknemer. Er is wel degelijk sprake van een bewuste actie en dus opzet. En verzuim bij een depressie/burn-out zes weken? Waar baseer je dat op? Een gemiddelde burn-out duurt maanden (met een lange klemtoon op de twee a's).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het langer doorwerken bij ziekte zal door de rechter niet gezien worden als het bewust/opzettelijk vertragen van je herstel. Dan zou er al bewijs moeten zijn dat dit idd het herstel vertraagd en dat lijkt me erg moeilijk.
De bedrijfsartsen en psychologen die met werkenden te maken hebben krijgen als richtlijn nu maximaal 6 weken thuis blijven bij burn-out en depressie. Daarna moet er weer gewerkt worden. De lange verzuimperioden schijnen niet bij te dragen aan herstel.
Dit hanteert onze bedrijfsarts en het psychologenbureau al enige tijd (zeker al 1 jaar). Ik merk ook dat de verkorte programma's van het psychologisch bureau echt goed werken. Maar ja, dat betekent natuurlijk niet dat je na 6 weken beter bent.