Kun je onderhandelen over een hoger salaris als je geen diploma's hebt maar wel veel werkervaring hebt?

Al je veel werkervaring hebt, ook als ondernemer/freelancer en je wilt in dienst gaan werken, maar geen diploma's hebt , zou je dan toch meer kunnen verdienen met je werkervaring?

Hoe kun je dat het beste bij je mogelijke nieuwe werkgever op tafel leggen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Duidelijk maken dat je heel veel weet, overal aanvulling op geven enzo. En ga dan langzaam naar een loonsverhoging toe omdat je van groot belang bent, omdat je overal wel iets van weet.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderhandelen kan altijd. De vraag is of het nut heeft in deze economisch zwakke tijd. Als je nog niet in dienst bent, zul je je eerst bij je nieuwe werkgever moeten bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderhandelen kan altijd maar of je een hoger salaris krijgt is een tweede. Overigens zou ik bij je aanstelling nou niet gelijk een hoger salaris vragen. In deze tijden mag je al blij zijn dat je een baan krijgt. Je kan denk ik beter is eens wat laten zien en misschien op termijn meer salaris vragen als je je bewezen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt inderdaad een hoger salaris vragen als je over relevante werkervaring beschikt. Kernwoord is "relevant". En hoe meer van die relevante werkervaring je hebt, hoe beter het natuurlijk is.

Zowel in je brief als tijdens het gesprek moet je die ervaring noemen.

Verplaats je vooral in je toekomstige werkgever. Die stelt zich de vraag, welke *meerwaarde* jij voor hem zal hebben. Hoe hoger die meerwaarde voor zijn bedrijf, hoe meer jij waard zult zijn, dus hoe meer salaris hij voor jouw diensten over zal hebben.

Je meerwaarde toon je aan door *concrete* voorbeelden te geven. Vertel welke problemen je hebt opgelost, vertel wat je hebt gedaan. Vooral concrete situaties waarin jouw bijdrage het essentiële verschil uitmaakte, zullen indruk maken.

Het hoeft niet altijd precies te passen om relevant te zijn. Als je een grote hondententoonstelling kunt organiseren, kun je ook een grote kattententoonstelling organiseren. Je kunt dan zelfs een grote schilderijententoonstelling organiseren - de belangrijkste ervaring heb je, en de schilderij-specifieke ervaring die je nog mist kun je snel bijspijkeren - dat is makkelijker te doen dan inleren op het organiseren van een grote tentoonstelling.

Mocht het hiermee niet lukken om er een fatsoenlijk salaris uit te slepen, dan kun je je toekomstige werkgever voorstellen dat je het eerste half jaar voor een lager salaris werkt, en dat jij die tijd gebruikt om te bewijzen dat je waard bent wat jij ervoor vraagt. Bij goed functioneren krijg je na dat eerste halve jaar het salaris dat jij in gedachten had.

Zo is de werkgever van zijn risico en zijn koudwatervrees af, en krijg jij - weliswaar pas na een half jaar, maar dat is te overzien - toch het salaris waar je recht op hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, mocht je tot zo'n soort afspraak komen - ik bedoel, eerst een laag salaris en bij goed functioneren na een half jaar bijvoorbeeld 25% opslag - dan moet je die afspraak natuurlijk wel laten vastleggen. Daar zal je baas aan meewerken, dat is niet meer dan redelijk.
13 jaar geleden
als je je eigen in het nieuwe bedrijf kunt bewijzen kan je op den duur wel in onderhandeling gaan met je werkgever
loon naar arbeid ..
het zal wel meer gebeuren dat mensen met meer ervaring beter betaald worden dan iemand die gediplomeerd is