Wat hoort een zzp'er installatie / lasser te verdienen per uur? Ik hoorde dat 35 euro minimaal was?

Ik werk als zzp'er en vroeg mij af wat je minimaal per uur mag verdienen.

Toegevoegd na 41 minuten:
Dus ook installatie werk en werk nu als oldtimer restaurateur dus geen simpel productie lasser
Maar er is geen regel/wet over minimaal uurloon?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is zover ik weet geen wettelijk minimum. Er zitten vast wel lassers tussen die maar 30 euro vragen.

Antwoorden (1)

Er is geen minimum aan wat een zzp'er mag verdienen. Het is wel zo dat het onder een bepaald tarief niet meer gunstig is en je beter voor een baas kan werken, waar die grens ligt voor een lasser weet ik niet.

35 euro lijkt me eerder wat aan de hoge kant, het is zeker geen minimum.
Timmerman zit tussen de 20-35
Automonteur tussen de 25-45
En een automonteur kan meer dan enkel lassen, dus ik zou zeggen dat 35 eerder een maximum is wat iemand zou geven.

https://loonwijzer.nl/home/eigenbaaswijzer/uurtarieven-in-50-beroepen-zzpers-vergeleken-met-werknemers

Toegevoegd na 1 minuut:
Ah hier een betere:
https://uurtarief.tips/nl/zzp/uurtarieven-zzp/metaal/uurtarief-zzp-lasser

30-45. Maar nogmaals dat zijn indicaties geen wettelijke minima.

Toegevoegd na 56 minuten:
Maar er is geen regel/wet over minimaal uurloon?

Wellicht was ik niet duidelijk genoeg:

"Je kunt alleen aanspraak maken op het minimumloon wanneer je werkzaam bent via een arbeidsovereenkomst. Als ZZP’er ontbreekt deze overeenkomst, waardoor een wettelijk minimumloon niet aan de orde is. Tenminste, niet voor een eenmanszaak. Voor een DGA van een BV geldt wel een minimum, maar dat is vooral fiscaal. Het betekent dus niet dat je het ook werkelijk verdient. In de praktijk betekent dit helaas dat menig ZZP’er onder de minimumloongrens werkt. Dat dit verre van wenselijk is, moge duidelijk zijn. Maar wettelijk gezien mag het dus."

https://www.eenmanszaakoprichten.nl/geldt-er-minimumloon-zzpers/

Er is dus GEEN wettelijk minimumloon voor ZZP'ers. Als je dus lang genoeg gaat zoeken zal er vast wel iemand zo gek zijn om als ZZP'er 15 euro te vragen voor laswerk.

Toegevoegd na 59 minuten:
Je kan je dus beter richten op de vraag wat je collega ZZP'ers om je heen vragen. Wil je daar net onder gaan zitten, of juist erboven omdat je vind dat je een beter product/dienst aflevert. Kan je dat richting de klant verkopen?