Wia en Partnerpensioen. Melden bij UWV ?

Een vrouw is gescheiden en inmiddels hertrouwd. Zij ontvangt vanwege de 65 jarige leeftijd van haar EX-partner een partnerpensioen. Zelf krijgt ze vanaf 1 februari 2012 een WIA uitkering. Moet dit partnerpensioen bij het UWV gemeld worden en wat zijn de eventuele gevolgen. Het zijn dus GEEN INKOMSTEN uit vorige werkzaamheden van de vrouw.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Tenzij ze van het Uwv op haar Wia-uitkering een toeslag krijgt om op minimumloon-niveau te komen, is het afgeleide partnerpensioen niet van invloed op de Uwv-uitkering. Aangenomen dat ze voor het partnerpensioen geen arbeid verricht.
Wia is een uitkering ter vervanging van arbeidsinkomsten.

NB Wel zal de vrouw naast IB/PVV ook een aanslag voor premie inkomensafhankelijke zorgverzekering moeten betalen. Over dat stuk inkomen dat de ex doorbetaalt aan de vrouw betaalt de ex ook zorgverzekering, dus dubbele heffing.