heb je een opzeg termijn met een 0-uren contract?

ik heb een contract voor bepaalde tijd. nog 3 maanden te gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Ja. Normalitair is de opzegtermijn gelijk aan je loontermijn. Een maand is gebruikelijk.

Toegevoegd na 18 minuten:
Zie ook:
artikel 7:672-3 van het Burgerlijk Wetboek
Inleiding opzegging

De medewerker kan een arbeidsovereenkomst opzeggen, zowel mondeling als schriftelijk. De opzegging dient de werkgever te bereiken en de medewerker dient de opzegging in beginsel niet aan bepaalde voorwaarden te verbinden (3.4.).

Bij opzegging heeft een medewerker geen ontslagvergunning nodig, zoals dat vaak wel voor een werkgever geldt (3.4.3.). Bovendien zijn de opzeggingsverboden niet geschreven voor medewerkers die hun arbeidsovereenkomst opzeggen (3.4.3.1.).

Bij de opzegging zijn de volgende tijdstippen van belang:
A. De dag waarop de medewerker opzegt, waarmee de opzeggingstermijn begint te lopen.
B. De laatste dag van de opzeggingstermijn
C. De dag waartegen de medewerker mag opzeggen. Dat is de dag waarop de arbeidsovereenkomst eindigt (laatste werkdag). Deze dag kan samenvallen met de laatste dag van de opzegtermijn, maar kan ook op een later tijdstip vallen.

Onderstaande is niet van toepassing in geval van opzegging gedurende de proeftijd (3.4.1.) en wanneer de medewerker ontslag op staande voet neemt (3.4.2.). Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan ook eindigen door het verstrijken van de tijd waarvoor het contract is aangegaan (3.2.)

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=5302
Antwoord:
Of u een opzegtermijn in acht moet nemen hangt niet af van het aantal uren dat u werkt per week. Als u een contract voor onbepaalde tijd heeft is uw opzegtermijn op grond van de wet 1 maand. Daar kan middels CAO of arbeidsovereenkomst van afgeweken worden, dan moet de opzegtermijn van uw werkgever 2 x zo lang zijn als die van u.
Als u een contract voor bepaalde tijd heeft kunt u on principe niet tussentijds opzeggen tenzij is afgesproken dat dat wel kan. Zie ook onze website www.getalawyer.nl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, ik kan met niet voorstellen dat je hier een opzegtermijn hebt. Je baas kan ook zo opzeggen, want hij kan je de komende drie maanden niet inzetten, en jij kunt "weigeren" op zijn gewenste uren te werken.

Als jij hem laat weten een ander/beter/lucratievere optie te hebben gevonden, zal hij jouw uren aan een ander geven, want waarschijnlijk heeft hij meerdere 0-uren-contractanten waar hij op terug kan vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een tijdelijk dienstverband is er niet altijd een opzegtermijn. Vaak moet je dan gewoon je contract uit werken. Soms wordt er wel een opzegtermijn opgenomen in het contract, dus dat moet je even nakijken. Het heeft niks te maken met je 0-urencontract trouwens.

Wat wel met een 0-uren contract geldt is dat je mogelijk niet meer opgeroepen kunt worden. Meestal doen werkgevers trouwens niet moeilijk als je weg wilt, vaak moet je dan 1 maand uitwerken. Maar zonder vastgelegde opzegtermijn in een contract, heb je er met een tijdelijke arbeidsovereenkomst geen en ben je verplicht je volledige contract uit te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker!

Toegevoegd na 1 minuut:
Een 0-urencontract kan een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd zijn. In uw contract staat of u een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd hebt. Hebt u een contract voor onbepaalde tijd dan is op grond van de wet de opzegtermijn van in ieder geval één maand.

In uw contract of in de cao kan een andere opzegtermijn overeengekomen zijn. Indien u een contract voor bepaalde hebt kunt u alleen opzeggen als erin het contract staat dat er tussentijds kan worden opgezegd.

Als u in uw laatste maand opgeroepen wordt dan moet u ook aan het werk. U kunt proberen om met de werkgever afspraken te maken over hoeveel uren u de laatste weken moet werken. Misschien kunt u vakantiedagen opnemen.

Natuurlijk kan het contract altijd in goed overleg met de werkgever opgezegd worden.