Komt er ooit een einde aan de stijgende werkloosheid?

De ministers van de Financiën van de eurolanden zijn verontrust over de snel stijgende werkloosheid in Europa.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ja hoor, we naderen een periode van vergrijzing, veel meer ouderen dan jongeren.
De ouderen stoppen met werken, de banen moeten worden opgevuld.
Een aantal van die ouderen komt in bejaarden- of verzorgingstehuizen, ook daar is dan weer meer personeel voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Farstar;

Veel economische modellen gaan uit van cycli; dat zou dus betekenen dat er aan een periode van stijgende werkloosheid ook weer een einde komt zodra de economie weer aantrekt. Overigens is de verwachting voor de korte termijn dat voor ons land een percentage van onder de 7% van de beroepsbevolking dat werkloos zou kunnen worden. Vergeleken met begin jaren tachtig, toen de 10% zelfs werd overschreden, dus nog vrij beperkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we iets geleerd hebben van de geschiedenis is het wel dat er na een depressie weer een goede tijd aankomt.
Het is echter wel een zeer zware ressesie en het zal eerst nog wat slechter gaan voor het weer beter wordt. De meeste analisten verwachten verbetering aan het einde van 2010.

Met de vergrijzing die gaande is in Nederland is het vrijwel zeker dat er ooit een einde komt aan de stijgende werkeloosheid. Sterker nog; er zal binnen afzienbare tijd een enorm tekort aan werknemers zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De werkloosheid zal nu toenemen tot het derde kwartaal 2009, stabiliseren en terug afnemen in 2010 eens de grote infrastructuurwerken opgestart worden. Weliswaar niet meer naar een 3 à 5 % werkloosheid. Alles hangt af in welke mate Europa uniforme maatregelen neemt en niet alleen zich hult in een verouderd protectionistisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
What goes up, must come down.
Maar als de werkloosheid daalt, is het geen politiek item meer, is het geen nieuws meer, en dan hoor je er weinig van.

In 2000 was de werkloosheid in Nederland zo laag, dat het praktisch onmogelijk was deze nog lager te krijgen. Dit was ten tijde van de "internet bubble", voordat deze uiteen spatte. Toen hoorde je er haast niemand over.

Maar nu iedereen bang is zijn baan te verliezen, bekt het lekker op tv en in de krant, en kunnen politici goed aandacht krijgen met hun gewauwel dat ze wel weten hoe ze al die werklozen simpel kunnen voorkomen.