Moet ik zonder contract na ontslag doorwerken?

Ik werk nu ruim driekwart jaar in de afwas bij een restaurant. Ik wil hiermee stoppen omdat ik beter kan verdienen bij een ander bedrijf.
Ik heb nooit een contract getekend omdat mijn bazen het telkens waren "vergeten".
Moet ik nog vier weken doorwerken of hoeft dit niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

De arbeidsovereenkomst is vormvrij. (Net als de overeenkomst van koop en verkoop in een winkel. Daar teken je ook niets terwijl er wel een overeenkomst tot stand komt.)

Als je mondeling hebt afgesproken dat je werkt voor werkgever X tegen salaris Y dan heb je al een overeenkomst. Weliswaar moet de werkgever een aantal zaken ook op papier vastleggen maar dat los van de vraag of er een overeenkomst is.

Wil je weg, dan kan dat op twee "gewone" manieren:
@ je zegt tegen je werkgever dat je weg wil per datum X, de werkgever vindt het goed en je vertrekt op datum X. Gaat de werkgever niet akkoord, kies dan methode 2:
@ als je voor onbepaalde tijd in dienst bent: zeg op met een opzegtermijn van een maand-einde maand. Nu opzeggen is na 31 maart weg. Doe dat mondeling en bevestig die opzegging van je dienstverband per genoemde datum schriftelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus: als werkgever niet akkoord gaat met jouw vertrek op een datum waarmee je beiden akkoord bent (= ontslag met wederzijds goedvinden) kiezen voor opzegging. Dan moet je nog uitwerken tot eind maart.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind namelijk 3 euro 22 per uur vrij weinig voor een 16 jarige
Computoon
7 jaar geleden
Het zit eur 0,13 boven het brutominimumjeugdloon van een 16-jarige, als je dat naar een uur gaat herleiden. Dat zou eur 3,09 zijn geweest.