Kan ik door mijn autisme afgewezen worden in het leger?

Ik ben niet zwaar autistisch en ik kan gewoon schrijven en lezen en met andere mensen praten, maar kan ik afgewezen worden door mijn beperking?
Als ik niks over mijn beperking zeg kunnen ze er achter komen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
19.6K
Antoni
3 jaar geleden
De functies binnen het leger zijn zeer divers. Je geeft in je vraag niet aan dat je per se soldaat wil worden. Binnen het leger of de defensie-organisatie zijn er vast geschikte functies met mensen met autisme als je voor de functie van soldaat zou worden afgewezen!

Antwoorden (2)

Vroeger wel, nu is het mogelijk dat je afgewezen wordt.
Wie tot voor kort via de website van Defensie solliciteerde, stuitte op de tekst: ‘Als je autisme hebt, kun je niet werken bij Defensie.’
Nu is autisme geen afwijzingsgrond meer, maar soms wel aanleiding voor verder onderzoek. Dat staat nu op de website.
SimonV
3 jaar geleden
Volgens majoor Marc van der Burgh is dat geen probleem. Zie eerste link.

Autisme heb je echter in vele vormen.Het ligt er uiteindelijk aan of je de omstandigheden bij defensie aankunt. Daar moet je onder verstaan dat er enige mate van flexibiliteit wordt verwacht als je overgeplaatst wordt, dat je de militairemaaltijden kan eten etc. Ik denk dat je voor jezelf he beste kunt bepalen of het iets voor jou is. Daarnaast vindt er een medische en psychologische keuring plaats. De volgende voorwaarden zijn hierbij van toepassing:
- het kunnen volgen van elementaire vorming of basisopleiding voor wat betreft intelligentie en fysieke vaardigheid;
- het kunnen onderhouden van een goede communicatie voor wat betreft spraak, gehoor, gezichtsvermogen en uiterlijk voorkomen;
- het kunnen handhaven van een goede (persoonlijke) hygiëne;
- het zich kunnen aanpassen en handhaven in een voor hem/haar vreemde, disciplinair ingestelde, groepssituatie;
- het mogen nuttigen en kunnen verdragen van verstrekte militaire voeding;
het gebruik kunnen maken van militaire faciliteiten, gevechtsvoertuigen, vliegtuigen, schepen;
- het kunnen dragen en verdragen van militaire kleding, schoeisel en uitrustingsstukken.