Ik moet zaterdag proefdraaien in een kledingwinkel. Ik wil dat baantje graag dus is er een speciale manier van handelen/verkopen daar?

Misschien is het een beetje een vreemde vraag, maar er zitten op goeievraag vast wel mensen die ervaring hebben met het werken in een kledingwinkel..

Ik wil dat baantje super graag! De baas komt zaterdag ook nog even kijken dus ik wil er goed op voorbereid zijn. Moet ik uit mezelf klanten aanspreken? Moet ik uit mezelf kleding opvouwen? Moet ik rondlopen door de winkel of gewoon op een plek gaan staan?

Kben zo bang.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succes iig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! :D
Snuffel
13 jaar geleden
En? Hoe ging het?

Het beste antwoord

Ik heb ook ooit eens in een (sjieke) kledingwinkel gewerkt. Daar was het zo geregeld, dat al het personeel, kleding uit de winkel droeg, en daar werd ook voor gezorgd.

Helaas werkt niet elke winkel zo. Indien er niks specifieks over is gezegd, zullen ze er vanuit gaan, dat je jezelf een beetje "passelijk" kleed. Dat wil zeggen, dat je dus kleding uit je eigen kast draagt, die een beetje passen bij de stijl van de winkel. Je moet natuurlijk t.a.t. representatief zijn in een kledingwinkel, dus ook je haar, nagels e.d. netjes verzorgd.

Als het zo was, dat je kleding van de winkel aan zou moeten, dan was dat wel gezegd, c.q. geregeld, daar kan je gerust vanuit gaan. Je gaat ook maar een dag proefdraaien....mocht het hun dus ook goed bevallen, en je wordt echt aangenomen, dan wordt er ook over je presentatie gesproken, en of ze willen dat je kleding van de zaak, of je eigen kleding draagt.

Zorg gewoon dat je er goed verzorgt uitziet, beetje in de stijl van de winkel, voor zover dat mogelijk is. Wees altijd vriendelijk en beleefd. Let op de lichaamstaal van een klant. Niet meteen aanspreken bij het binnenkomen. Eerst even laten kijken... en daarna netjes begroeten en vragen of je de persoon ergens mee kunt helpen, of dat ze iets specifieks zoeken. Niet in hun nek blijven hijgen, dat wil zeggen, afstand nemen en de klant laten snuffelen als ze dat aangeven te willen.

Niet bang zijn....gewoon doen. Je zal zien dat het je makkelijker afgaat dan je denkt. Heel veel succes, ik hoop dat je wat aan het antwoord hebt. Ik duim dat je de baan krijgt ;-))

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ik nog vergat. Hou jezelf zoveel mogelijk aan het werk. Hou de winkel netjes, ruim altijd alles op, ook achter de kassa/balie, zo gaat je dag ook wat sneller op rustige dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Zeker uit jezelf klanten helpen en opvouwen, probeer ook gewoon aardig te zijn tegen iedereen. Maakt lijkt mij niet uit of je rondloopt. Probeer ook nette kleding aan te doen en het beste nog kleding van merken die ze daar verkopen, voor de rest gaat het vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleding van daar. Oh gosh die heb ik niet, is een best dure winkel, vandaar..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk niet dat ze boos worden ofzo als je geen kleding van daar hebt, dat is gewoon om een beetje te slijmen. Toen ik op een nieuwe sport ging had ik bv. ook kleding van die vereniging aan om te slijmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan de stijl van de winkel overnemen. De winkel zal een bepaald type klanten trekken, met een bepaalde smaak, als verkoper moet je daarbij niet uit de toon vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De winkel is van Sstar, G Star is stoer maar kan ook heel vrouwelijk zijn, beetje lastig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, G Star, niet Sstar :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke dan, ben benieuwd!
Snuffel
13 jaar geleden
Zie er gewoon netjes uit en wees je eigen stralende zelf!! En laat wat eigen initiatief zien, niet te opdringerig. Komt goed hoor!
Zeker geen vreemde vraag. Goed dat je jezelf zo goed mogelijk wil voorbereiden.
Wat je zou kunnen doen is van te voren langs gaan bij die winkel en een beetje rondkijken om na te gaan hoe de huidige verkopers te werk gaan. Bij de ene winkel is het gebruikelijk om de klant aan te spreken, bij de andere juist niet. Kleding opvouwen is natuurlijk altijd prima, dat initiatief zal zeker gewaardeerd worden. Rondlopen is ook beter dan op een plek blijven staan. En leer ook zo snel mogelijk wat er te koop is in de winkel, zodat je direct klanten kunt adviseren. Dat is beter dan bij elke klantvraag te moeten informeren bij een collega.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van je collega's kun je meestal ook veel leren. Neem hun adviezen dan ook ter harte en vraag ook zelf advies aan hen en let goed op hoe zij de dingen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezelf blijven, draag kleding die je fijn vind om te dragen, niet overdreven make up. En je kunt beter bezig zijn met dingetjes dan ergens gaan staan. Ga de avond ervoor op tijd naar bed en neem geen alcohol, succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar verkooptips:

- Begroet iedere klant vriendelijk binnen 3 seconden en kijk de persoon ook aan.
- Stel nooit de vraag; Kan ik u helpen? Maar volg de klant eerst en kijk wat hij/zij doet. Haak in op datgene waar hij naar kijkt. B.v. Mooie kleur he? Of; Wilt u het misschien even passen?
- Ga nooit een discussie aan met een klant. Een klant heeft altijd gelijk! (ook al is dat niet zo)
- Wees alert en kijk goed om je heen.
- Blijf vriendelijk en behulpzaam (ook naar je collega's)
- Probeer een klant altijd net iets meer te verkopen, maar doe dit nooit opdringerig. Stel ze gaat een mooie broek passen en komt het pashokje uit en je merkt dat ze tevreden is, dan pak je gauw een leuk bloesje wat erbij past en zegt; 'Kijk, deze kleur past er heel mooi bij'.
- Wees eerlijk. Als het niet staat, dan niet zeggen dat het mooi staat, maar pak dan iets anders wat ze kan passen.

Dit zijn allemaal voorbeelden. Je moet er je eigen weg in vinden en het zo doen, dat het ook bij je past.

Verder is het belangrijk dat je rechtop staat, een beetje rondloopt en alles wat je ziet aan werk ook gelijk oppakt.
Een klant gaat altijd voor, dus als je aan het werk bent, dan nooit zeggen dat je er zo aankomt en vervolgens doorgaan met je werk.

Niet bang zijn, vertrouw op jezelf!! Succes!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Met volgen bedoel ik niet dat je achter de klant aan moet lopen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een goede tip, om eerst eens na te denken wat jij zelf prettig vindt wanneer je een kledingwinkel binnenstapt.
Laat je de eerste dagen maar door je nieuwe collega`s informeren over de gang van zaken in de winkel. Al doende (en luisteren hoe je collega`s het doen) krijg je steeds meer zelfvertrouwen. Ga de rekken maar eerst na of alles netjes hangt en houd je oren open. Niet direct op klanten afstappen,
dat leer je later wel hoe je dat het beste kunt doen.
Je maakt op jouw baas de beste indruk, door te zorgen dat de paskamers netjes blijven, en zegt dat je eerst even een indruk wilt krijgen hoe het allemaal in de winkel gaat.
Heel veel succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga van te voren naar die winkel , desnoods zodanig gekleed dat men je niet herkent , (bril op , hoofddoekje bijv.) , en kijk hoe de anderen het doen , en doe dat Zaterdag dan nog beter . Als het 'n hele grote winkel is , moet je anders doen dan in 'n kleine .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag regelmatig aan je leiding gevende of je mischien wat kunt doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kom je over als niet zelfstandig kunnen werken. Als je iets kunt doen zal de leidinggevende je dat zelf wel vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou bij mij op werk waarderen ze het als je om werk vraagt
Naast bovenstaande antwoorden nog wat praktische tips; trek voor zo'n eerste dag schoenen aan waar je makkelijk op loopt en waar je goed op kan blijven staan. Geen losse frutsel armbandjes (kunnen aan de kleding blijven haken). Geen topjes/bh's met zwaartekrachtproblemen (en die je steeds op moet hijsen). Eigen initiatief is altijd prima, kijk rustig welke artikelen waar liggen en maak je de maatvoering eigen bijv. inchmaten; 30 inch is +8 =38 damesmaat en + 16 =46 herenmaat. Probeer eens van een klant de maat in te schatten (uitgaande van je eigen maat). In eerste instantie zou ik de omgang met klanten bij mijn collega's "afkijken" en pik daar uit waar je jezelf prettig bij voelt en hoe je zelf geholpen zou willen worden.
En verder gewoon blijven vragen wat dat betreft ben je al goed op weg ;)
Heel veel succes maar vooral heel veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet vlakbij een klant de kleren weer gaan rechthangen of wat hij/zij bekeken heeft meteen weer opvouwen. Ik erger me daaraan. De verkoopster geeft mij dan het gevoel dat ik een zonde heb begaan door die kleren aan te raken. Je moet wel opruimen natuurlijk maar niet pal naast de potentiële klant.
Van mij mag een verkoopster wél vragen "Kan ik U helpen?" (Loenie vindt van niet). Als ik precies weet wat ik zoek maar het niet zie vertel ik het haar. Als ik niet weet wat ik zoek antwoord ik "Dank U, ik kijk even rond" en verwacht van haar dat ze me dan met rust laat.
Niet door blijven praten met je collega als de klant iets wil vragen; de klant gaat voor.
Niet zeggen "Dat staat U niet" ook al is het zo. Dan pak je iets anders en zegt "Dit zou U misschien ook mooi staan; probeert U dit eens". Je moet natuurlijk iets pakken waarvan je dan op grond van het figuur en het kapsel van de klant verwacht dat het beter zal staan. Leid de klant voorzichtig op die manier af van een miskoop. Want als de buitenwereld haar er daar later op wijst krijg jij de schuld en zegt die klant tegen haar kennissen en vriendinnen dat ze nooit meer iets in jouw winkel gaat kopen. Dat is dus anti-reclame voor de zaak.
13 jaar geleden
Je baas heeft je sollicitatiebrief en je CV al gezien, waarschijnlijk hebben jullie ook al een gesprek gehad. Als je overal eerlijk over geweest bent weet hij dus ook dat je nog geen verkoopervaring hebt, dus zal hij ook zeker niet verwachten dat je al direct een goede verkoopster bent. Hij weet dat je nog ingewerkt moet worden en zal er dus ook begrip voor hebben dat niet alles meteen soepel gaat. Dus die zaken zijn op zo'n eerste dagje niet het belangrijkste.

Het is wel van belang dat je netjes op tijd komt en er verzorgd (representatief) uit ziet. Dat je beleefd bent en vriendelijk. Mensen die veel lachen en vrolijk overkomen maken vaak een goede indruk. Spontaniteit is voor verkopers ook belangrijk. Dus als je contact hebt met klanten, laat dan zien dat je niet verlegen en makkelijk in de omgang bent. Ook interesse tonen in het bedrijf doet het goed. Zo laat je zien dat je er echt graag wilt werken. Je bent gemotiveerd en hebt zin in een nieuwe uitdaging, dat moet je uitstralen.
Als je de vragen die je nu hier stelt, tijdens je proefdag aan je baas stelt, laat je merken dat je graag een goede verkoopster wilt worden. Dat is belangrijk!
Dit zijn de dingen die je baas graag wilt zien van zijn personeel. En dat je 'je weg nog moet vinden in de winkel en met het verkopen zelf, dat is niet erg. Dat zal hij begrijpen en dat komt vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat een goede indruk achter. Laat zien dat je van aanpakken weet. Wees vriendelijk en behulpzaam. Sta nooit stil maar wees altijd bezig, al ruim je een papiertje op van de grond. Vragen of je mensen kan helpen is een goede manier om bezig te blijven. Blijf actief dan komt alles goed.