Is een mondelinge afspraak bindend?

Begin februari kreeg ik van het Uwv te horen dat ik een re-integratie traject mocht gaan volgen. Heb vervolgens een buro gebeld en hald februari een intake gehad. Afgelopen maandag heb ik ze laten weten dat ik het traject daar wil volgen. Nu kreeg ik gister van het uwv te horen dat het niet meer kan, het re-integratie potje is leeg! Dit had mijn werkcoach ook pas maandag te horen gekregen.
Nu werdt me aangeraden om bezwaar te maken, maar heeft dit wil zin? Is in dit geval een mondelinge afspraak bindend, ongeacht of ze bij het uwv moeten bezuinigen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja een mondelinge afspraak is binden!
Maar in dit geval is het met een overheidsinstelling die jou hebben toegezegd iets te mogen volgen. Echter, nu is het potje leeg en kan het niet meer. Je kunt bezwaar maken, maar het potje blijft leeg en je zult het niet kunnen volgen. Het is ontzetten lullig maar ik denk niet dat het iets zal opleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, dat is bindend...

Maar of dat ook voor het UWV geldt, dat weet ik niet... Maar haal je recht zeker in dit geval...

Succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je al langer dan zes maanden werkeloos bent, zou ik zeker bezwaar maken. Het is verstandig om in je bezwaar te zetten, dat hoe langer je werkeloos bent hoe moeilijker het wordt om werk te vinden en dat je daarom een re-integratietraject wilt. Natuurlijk ook vermelden dat het mondeling al toegezegd was.

Tot voor kort was het de regel dat je na zes maanden recht had op een IRO, maar ook het UWV moet bezuinigen en mogen ze dit soort regels afschaffen.

Gewoon doorzetten en laten zien dat je graag aan het werk wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In beginsel zijn mondelinge overeenkomsten bindend. Er ontstaat echter een probleem over de bewijslast in geval van conflictsituaties. Simpel: Maar ik bedoelde...ja maar ik begreep...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok snap ik. Mijn antwoord was meer gericht op de hoofdvraag.
Een overeenkomst kan over het algemeen zowel mondeling als schriftelijk worden gesloten. Dit betekent dat ook mondelinge afspraken rechtsgeldig en in rechte afdwingbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut.Het enige nadeel is dat je er onderuit kan komen als je niks op tape hebt staan.De tegenpartij dus ook...
Maar in jouw'n geval is het lastig.Als het geld "zogenaamd" op is,kan je niet veel meer doen.Proberen moet je het trouwens wel hoor...nee heb je,ja kan je krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals hiervoor al aangegeven is een mondelinge afspraak bindend. Maar de bewijslast is daarbij meestal een probleem. Los daarvan speelt ook het probleem van vertegenwoordigingsbevoegdheid.

Een UWV medewerker kan uitspraken doen over beleid en hoe dat doorgaans wordt uitgevoerd en binnen deze marge opereren. Echter zal een medewerker niet bevoegd zijn om namens het UWV bindende overeenkomsten aan te gaan.

Bezwaar maken kan hierin duidelijkheid verschaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mondelinge overeenkomst is bindend volgens de wet. In de rechtbank echter heel moeilijk te staven met bewijzen en getuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn zus kreeg na een sollicitatiegesprek telefonisch te horen dat ze over een week of 2 haar contract kreeg opgestuurd ( dan denk je toch dat je bent aangenomen lijkt mij) helaas moet ze het nog krijgen. Dus eigenlijk zou dit dus al bindend moeten wezen?