Welke opleiding heeft meer kans op het vinden van een baan, PDB/MBA of PDL?

Weet iemand misschien met welke opleiding je meer kans maakt op een baan?

Met een diploma praktijkdiploma boekhouden en Moderne bedrijfsadministratie of het diploma Loonadministratie?

Bijvoorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

"Toevallig" heb ik alle drie deze diploma's.

Ik zou zeggen: de kans op werk is met PDB/MBA groter dan met PDL. Op een financiële administratie (bij velen beter bekend als 'de boekhouding') werken in de regel meerdere financieel-administratieve medewerkers. Op allerlei niveaus. PDB is ruim voldoende voor het standaard boekhoudkundige werk (of voor het uitvoeren van een subadministratie) maar als ook werkzaamheden als grootboekbeheer, maandafsluitingen en resultatenanalyse tot de taken gaan behoren dan is minimaal MBA gewenst ('MBO+-niveau'). MBA is relatief eenvoudig te doen als je al PDB hebt gedaan. Ook als je al een baan hebt want het is een opleiding met deelcertificaten.

Voor het doen van de salarisadministratie (waarvoor PDL opleidt) heb je (veel) minder mensen nodig dus is het aanbod van vacatures lager dan voor boekhoudkundig werk. Wel zit de salarisadministrateur in een hogere functiegroep dan bijv. een medewerker op de debiteurenadministratie. De salarisadministrateur verdient dus meer.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor dit nuttige antwoord :)

Andere antwoorden (2)

In vacatures zie je vaker staan: praktijkdiploma boekhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is vaak zo dat je PD haalt dan mba en dan als je het leuk vind pdl. Dan kan je best goede banen vinden. Als je je pd hebt kun je starten met een leuke baan en dan verder je andere opleidingen halen.