Uitstervende beroepen?

Ik zag ooit eens een filmpje over beroepen die uitgestorven zijn zoals iemand die vroeger de straatlantaren aandeed (toen er geen electriciteit was).

Zo zijn er heus nog wel wat beroepen die niet meer beoefend worden vandaag te dagen. (zoals mensen die nog met een spinnewiel zitten).

Mijn vraag is.. Welke beroepen verdwijnen nu zo langzamerhand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (35)

Medewerkers in een reisbureau waar je nog persoonlijk je vakantie moet gaan boeken.
Die zijn er tegenwoordig de dag steeds minder.

Toegevoegd na 2 minuten:
En een klompenmaker behoort ook tot deze categorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Tolbrugwachter
- Paardenslager
- Vuurtorenwachter
- Imker
- Rietsnijder
- Barometerbrouwer
- Reclameschilder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omroep(st)er op t.v.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger zag je op het station mensen, die met een grote moker tegen de wielen van de spoorwagons sloegen. Zij schenen aan de klank van de klap te kunnen horen of het betreffende wiel nog in goede staat was! Ik heb ze all jaren niet meer gezien.
En het beroep van kolenboer is ondertussen ook zo ongeveer verdwenen.

Toegevoegd na 2 dagen:
En dan waren er ook vroeger nog de lantarenopsteker, de porder en de aanspreker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de klap was mede om te controleren of de remklauw niet vastgeslagen was dit gebeurt nog steeds in bergachtig gebied waar de remmen extra belast worden en de kans op vast slaan groter is.
in nederland gebeurt het naar mijn weten niet meer. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de toelichting!
dorpsomroeper.stoelenmatter.kantklosser
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ambachtelijk ijzer smeden (hoefijzersmid die hoeven smeed met de hand)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger had je op stoom locomotieven een stoker dat was iemand die kolen op het vuur gooide,
en een hand zetter ( grafisch beroep ) dat was nog in de tijd dat een krant met de hand werd gemaakt ipv met de computer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scharensliep, melkboer, voddenboer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de dorpjes zijn ze nog volop! Komen netjes langs de deur. Maar denk dat het in de loop van de jaren, als de oude dorpjes wat moderniseren ook wel zal teruglopen...
videothekaris als ik dat goed zeg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, ik had nog nooit van dat beroep gehoord dus heb ik het even gegoogled. En weer wat geleerd! ;-) Wie interesse heeft: http://www.miramedia.nl/beroepen/detail.asp?nodeid=&id=1437
Een marskramer.
Iemand die vroeger van dorp tot dorp ging,en altijd wel iets nieuws bij zich had.
De voorloper van blokker en zeeman,maar dan alles op zijn rug in een mand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koetsier.
Peterolieboer (dat was de man die blikken peterolie kwam brengen en de lege kwam ophalen).
Kolenboer.

Toegevoegd na 1 dag:
Kuiper, Dagloner, Sjouwer, Zo'n man die koffers sjouwde op het station (ik kan geeneens meer op de naam komen).
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was kruier, zondag.
Betonijzervlechter...werdt vroeger met de hand gedaan ,maar de laatste jaren komt alles kant en klaar uit de fabriek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IJsbereider.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk trouwens dat zeker in deze tijd en met het oog op de toekomst, het beroep postbode ook op de lijst gezet mag worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ouderwetse boeren en boerinnen die op hun familiebedrijf de kost verdienen, verdwijnen langzaam maar zeker.
Typistes worden ook steeds zeldzamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch merk je ook wel dat er weer mensen een 'uitstervend beroep' als hobby beoefenen. Zoals imker en kantklossen, stoomlocomotiefverenigingen etc. Zo wil men de kennis en ervaring van het ambacht in stand houden.

Melkboer (aan de deur), bakker (aan de deur) en telegrafist zijn ook beroepen die (bijna) zijn uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het beroep van klompenmaker. en het beroep van mensen die een molen bedienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoefsmid, gewoon smid, slikwerker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mandenmaker
maar vergeet niet dat vele beroepen die in nederland of andere westerse landen uitsterven, in andere landen gewoon nog bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we de Schillenboer niet vergeten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rietdekkers, vroeger een beroep voor de armsten ,u een goudmijn als je het vak nog beheerst...
hetzelfde geldt voor leggers van basaltblokken op dijken e.d. wordt ook voornamelijk met betonstenen machinaal gedaan maar de stukken in echte basalt brengen de vakman ook flink op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat dacht je van vlakglasbewerker,
dat wordt nu ook steeds en steeds meer alleen nog maar gedaan met computergestuurde machines. helaas.
kleine dingen van glas maken kan je ook weer wel idd je hobby van maken, maar ik zie mezelf nog niet een glazen salontafel maken in een overig slaapkamertje bij wijze van spreken....
en de schilder, wie van hun kan nog verkeersborden of naamborden uit de hand besnijden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
suisses
zeeldraaiers
zeldzaam : katholieke priesters
schaapherders
beulen (althans hier)
narren
vlaskammers

Toegevoegd na 23 minuten:
ketellapper
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd wat suisses en zeeldraaiers zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de computer verdwijnen beroepen als'; reclameschilder, letterzetter,
Door de hogere kosten voor het repareren verdwijnen beroepen als; telefoonreparateur, reparateur van papaplu`s e.d. het is nl. goedkoper een nieuwe te kopen.
Alle ambachten die vroeger met de hand gedaan werden, zoals kwasten/ borstels maken, schoenenmaker, kleermaker, hoedenmaker, vakwerkbouwer/leemder, zeilenmaker, wever, figuurzager ( legpuzzels), tassenmaker, muziekinstrumentenmaker enz. Het zijn nog maar weinigen die dit nog hebben kunnen leren.
Het onderwijssysteem in ons land is zo uitgehold dat er voor dit soort ambachten geen opleiding meer gegeven wordt. Alleen op shows, in musea e.d. worden er nog weleens demonstraties gegeven door oud vakwerklieden. Vooral kinderen staan dan vaak ongelovig te kijken dat mensen vroeger met zulk simpel onbekend gereedschap zulke dingen konden maken.
amc
13 jaar geleden
modiste (iemand die kleren maakt thuis)
NRCwagen (de rijdende supermarkt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat er gemint wordt ok maar meldt even waarom, hier heeft niemand iets aan.
De voddenboer....

Terwijl het oudste beroep ter wereld niet aan populariteit inboet..:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet even niet hoe het heet
maar iemand savonds riep hoelaat het is

Toegevoegd na 6 minuten:
ik heb even voor je gezocht en op deze site staan alle uitgestorven beroepen
http://www.allesopeenrij.nl/index.html?page=http://www.allesopeenrij.nl/lijsten/geschiedenis/uitgestorven_beroepen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwakzalver
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiksprekers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Turfstekers
-Schoorsteenvegers (bestaan nog wel, maar worden schaarser ivm C.V.
-Veldwachter
-Vuurtorenwachter
-Tollenaar
-Koetsier
-Herbergier
-kruidenier
-Barbier
-Pottenbakker (wordt in stand gehouden door hobbyisten)
-Molennaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van drukkerijen van boeken, cd's, dvd's. Ik denk dat die een korter leven zullen hebben dan een brugwachter. Iets wat nu langzaam gaat verdwijnen in ieder geval
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klokkenmaker... en ze zijn broodnodig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijwel alle ambachtsberoepen, steeds vaker worden deze beroepen uitgevoerd door grotere bedrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na al die antwoorden dacht ik echt niks meer te kunnen toevoegen!!!!
Maar warempel.. ik heb er toch nog een paar uit mijn herinnering kunnen vissen!
Namelijk een :
- Parlevinker ( dat is een soort kruidenier in een bootje, die langs de schepen ging om zijn spullen te verkopen)
- Min ( Dat was een vrouw die kinderen de borst gaf, omdat de eigen moeder bij de bevalling was overleden, het kind niet zelf wilde voeden of eenvoudig geen voeding had.)
- De naam ben ik even kwijt, maar je had vroeger ook trekkers voor schepen. Touw om de buik en op de wal het schip vooruit slepen.
Er is vast wel iemand die de naam daarvan nog wel weet.