Wat vragen als je belt naar aanleiding van een vacature?

Als vervolg op deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/voordeel-bellen-sollicitatie.38607
Stel: je hebt een heel complete vacature voor je neus liggen. En je hebt eigenlijk niet concreet iets te vragen (vacature is nog vrij, je weet aan wie je het moet richten, er staat heel uitgebreide info over welke afdeling je komt werken etc). Wat valt er dan nog te vragen?
Wordt het dan niet bellen om het bellen? Vind dat je dan minstens wel met een goede vraag moet komen.
Wat zijn nu goede vragen om dan nog te stellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.7K
sterredag
13 jaar geleden
Dit vind ik nou echt een goeie vraag :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha dank je. Ja ben er al een aantal keer tegenaan gelopen, dat een vacature gewoon simpelweg heel compleet is. Ik kon echt niets bedenken om dan nog te vragen (en dan ook niet dom over te komen door een vraag te stellen wat al in de advertentie vermeldt staat bijvoorbeeld).
sterredag
13 jaar geleden
ja ik herken het probleem, zeker met van te voren bellen... het enige wat eventueel nog kan is bellen nadat je de sollicitatie verzonden heb, met de simpele vraag of hij is aangekomen. alleen ik zou ook graag wel eens van te voren willen bellen en weet dan ook vaak geen vraag te verzinnen als alle practische informatie duidelijk is zoals: persoon aan wie je het moet richten
grootte bedrijf
aantal werkuren
verwachtingen/inhoud functie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies, ik heb hetzelfde. Kom ook niet echt verder dan dat rijtje. En als dat dus al vermeldt staat, dan heb ik ook geen goede vraag. En vind dat je alleen moet bellen als je een terechte vraag hebt. Maar wil ook juist graag bellen om er bovenuit te komen/ op te vallen.

Het beste antwoord

Eén heel simpele vraag, iets dat nooit in de vacature staat:

Staat de vacature nog open?

Er kan wel een datum in de vacature staan tot wanneer je kunt reageren, maar in theorie kan er altijd een kandidaat gevonden zijn die zo goed is dat hij meteen is aangenomen. Even bellen of de vacature nog niet is ingevuld kan daarom nooit kwaad. Je vraagt niet naar de bekende weg, en je hebt je effect dat je door te bellen al interesse hebt getoond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
Dat is inderdaad een hele goeie!! Het is me al vaak genoeg gebeurd dat ondanks een reactietermijn, de sollicitatieprocedure al zover is dat ze al nagenoeg iemand hebben aangenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige die daadwerkelijk met een suggestie komt voor een vraag die je kan stellen ook al weet je alle andere informatie al.

Andere antwoorden (5)

Bellen doe je alleen als je echt vragen hebt.

Toegevoegd na 24 minuten:
Het heeft geen zin om te bellen als je geen zinnige vragen hebt. Als je die wel hebt kun je bellen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens. Daarom doe ik het ook niet als ik niets kan zinnigs kan bedenken om te vragen. Maar ik wil juist graag bellen om op te vallen tussen al die anderen (soms wel over de honderd) die solliciteren. En ik heb begrepen dat bellen een heel geschikte manier is. Vandaar deze vraag. Gewoon om te kijken of mensen toch nog geniale ideeën hebben hierover.
sterredag
13 jaar geleden
vindt dit ook geen antwoord, maar meer een reactie
sterredag
13 jaar geleden
na je toevoeging, en de vraag hier is dus, wat zouden zinnige vragen kunnen zijn.
sterredag
13 jaar geleden
eigenlijk zeg je door deze reactie dat dit dus een goeie vraag is, want hij informeert naar goeie vragen die je dan kan stellen, omdat je geen nutteloze vragen wilt stellen.
ronron1212
13 jaar geleden
Als je een personeelsadvertentie lees en je weet wat de werkgever zoekt dan is navragen zinloos. Als in de advertentie niet duidelijk is wat de werkgever zoekt kun je hierover bellen met specifieke vragen. Standaard vragen heb je dus niet.
sterredag
13 jaar geleden
En misschien hebben andere mensen wel ideeen voor vragen die je wel zou kunnen stellen, dat weet je pas als je er naar vraagt.
Je belt omdat je interesse hebt.

Zo kan het bedrijf direct vragen aan jou stellen.

Hiermee heb je misschien net iets meer kans om op gesprek te mogen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat moet je dan letterlijk zeggen/vragen? "Hallo, ik bel om te melden dat ik interesse heb in de vacature" en dan niks en wachten tot hun jou vragen gaan stellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goedemiddag ik ben [je naam] uit [je woonplaats]. Ik bel naar aanleiding van de vacature voor [omschrijving baan]. Ik wou graag mijn interesse laten blijken in die vacature. Kunt u misschien vertellen of de vacature nog open staat en of u iets meer kunt vertellen over de functie.
Tegenwoordig is er veel reclame over het nieuwe werken...je werk doen vanuit elke plaats in Nederland (alleen geschikt voor bureau werk via computer overigens).
Je kunt vragen dus naar de flexibiliteit in werktijden...is het strak ingeroosterd of kan je komen wanneer het je uitkomt tussen bv 7 en 9 uur en vertrek ergens tussen 16 en 18 uur (variabele werktijden heet dat)

(Tenzij ook dat al in de vacature vermeld staat natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
ja lol staat vaakbij werktijden: kantooruren :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, juist die vraag zal niet overal goed vallen. Het lijkt dat alsof het belangrijkste aan de baan voor jou is dat je wel binnen kan komen zeilen wanneer het je uitkomt/je zin hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ daar ben ik het met je eens. Dat zou ik inderdaad dus juist niet vragen.
Als alles al in de advertentie staat zijn er geen goede vragen meer.
Dan wordt het vragen naar de bekende weg, en als potentiele werkgever zou ik dan denken: Die sollicitant leest de vacature niet goed, dus hoe slim is die werkelijk. Ik ga het niet uittesten, dus geen uitnodiging.

En verder heeft bellen met een vraag ook geen meerwaarde meer als iedereen dat gaat doen, is alleen maar lastig voor de telefoniste, medewerker P.O die steeds van zijn werk af moet om vragen te beantwoorden van mensen die niet begrijpend kunnen lezen
Succes met solliciteren verder (neem aan dat je daar mee bezig bent)
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over niet begrijpend kunnen lezen gesproken: ik zeg ook expliciet in mijn uitleg, dat als je alle informatie al hebt die je wilt weten, ik dus ook niet wil gaan bellen met een vraag over iets wat al in de tekst staat. Dat komt niet bepaald slim over en is dus bellen om het bellen.
Ik bedoel dus wat je DAN nog kan doen om toch op te vallen tussen de andere honderd sollicitanten.
Eigenlijk heb je dus niet echt antwoord gegeven op mijn vraag.
Verder no hard feelings, ik bedoel het niet verkeerd.
anneliez
13 jaar geleden
ik bedoelde het ook niet verkeerd, antwoordde in de algemeenheid.
Iedere sollicitatiecursus noemt tegenwoordig het navragen per telefoon, als de manier om op te vallen,en dat doe je niet meer als er 100 anderen ook bellen. ik persoonlijk zou er erg kriegel van worden, en juist degene uitnodigen die niet gebeld heeft (maar ik ben soms nogal dwars ;))
Dus de ultime methode heb ik ook nog niet (dan had ik ook wel n baan gehad ;))
Ook al heb je geen zinnige vragen, toch bellen. Zo laat je zien dat je interesse in het bedrijf en de vacature hebt, en kun je ze alvast vertellen dat ze binnenkort een sollicitatiebrief van je kunnen verwachten. Ik bel altijd met vragen die ik eigenlijk allang weet. Je weet maar nooit, misschien pikken ze het op en denken ze van, hee die heeft echt interesse hierin. Kan misschien net dat verschil uit maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
Of je laat zien dat je zelf niet na kunt denken, en darom met onzinnige vragen komt. maar het blijft gewoon moeilijk, wel of niet doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, zo denken ze vaak niet hoor. Dit heb ik trouwens op een speciale cursus solliciteren van het cwi geleerd ;-) De meeste bedrijven zouden het juist op prijs stellen als iemand contact opneemt, en interesse in het bedrijf toont. Je kunt natuurlijk ook gewoon vragen stellen over het bedrijf zelf.