Wat pensioenopbouw betreft: worden alleenstaanden niet benadeeld ten opzichte van collega's met een partner?

Als een collega (die een partner heeft overlijdt) krijgt die partner nabestaandenpensioen. Maar als een alleenstaande overlijdt blijft er dus geld in de pot! Dan zou de alleenstaande toch recht moeten hebben op meer pensioen of minder premie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Vroeger hadden huishoudens een kostwinner. De ander zorgde voor het huishouden en de kinderen. Om deze mensen niet in een financieel gat te laten vallen na het overlijden van hun partner (want ze hebben toch samen gewerkt, de een thuis, de ander buitenshuis), bestaat deze constructie.
Op jouw vraag of alleenstaanden niet minder premie hoeven te betalen, tja.. De nederlandse wetgeving is nooit erg vrijgevig geweest voor alleenstaanden. Zij krijgen geen subsidies in de vorm van kinderbijslag en aanrechtsubsidie (iets nieuws). De reden hiervoor is dat jarenlang het gezin als hoeksteen van de samenleving is geweest en de alleenstaande, die hing er maar een beetje bij als vijfde wiel aan de wagen...
Mi niet terecht, maar het is nog niet rechtgetrokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, ik vind van niet. Want de nabestaande heeft het verdiend. En de alleenstaande is alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vaak kun je tegen je pensioendatum er ook voor kiezen het partnerpensioen bij je reguliere pensioenaanspraak te laten opnemen (een eventuele partner moet hier wel mede voor tekenen).
Maar een pensioen is niet helemaal te vergelijken met een spaarpot, het is een collectieve spaarvorm, daar heb je altijd een solidariteitsgedachte zoals bij alle 'verzekerings'vormen. Zo is er ook vanalles opgenomen in het basispakket van je zorgverzekering waar je nooit gebruik van zult maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want gepartneriseerden betalen doorgaans ook twee maal premie (als ze allebij werken), en spreiden daarmee het risico.

Als de partner niet werkt, krijg je gemiddeld iets langer pensioen, maar weer minder dan bij twee pensioenen, dus dit verschil is niet eens zo bijster groot.

Draai de vraag eens om, worden zij zonder werkende partner niet bevoordeeld? Ja, een beetje wel, maar zo werkt onze maatschappij, in een familie werkt soms maar 1 iemand (en vroeger was dat de norm), maar die werkt dan wel in naam van de hele familie. Moet die familie worden gestraft als deze persoon eerder sterft dan de niet-werkende? Dat zou in onze zogenaamde beschaving niet mogen voorkomen.