Mag ik zonder enige wettelijke beperking solliciteren en gaan werken DIRECT bij een werkgever?

Ik heb sinds december vorig jaar een vaste detacheringsovereenkomst fase C (ABU cao) met een uitzendbureau. Via dat werk ik bij verschillende verpleeghuizen als een verpleegkundige. Omdat ik problemen ervaar met het uitzendbureau zelf, overweeg ik beëindiging van deze dienstverband en het gaan werken direct bij een der verzorgingshuizen waar ik tot op nu via het uitzendbureau pleegde te arbeiden. Als de dienstverband werd ontbonden bij wederzijds goedvinden, kan ik daarna onmiddelijk aan de slag bij dat ene gekozen verzorgingshuis, of zou in zo'n geval mijn laaste werkgever alsnog enige vorderingen kunnen instellen, b.v. dat de nieuwe werkgever mij zou moeten ''afkopen'' door aan het uitzendbureau te moeten betalen?
Of zou er een bepaling kunnen gelden die mij nog een tijdlang op een werklocatie waar ik arbeidde via het uitzendbureau, zou verhinderen een baan te zoeken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Je schrijft "Als de dienstverband werd ontbonden bij wederzijds goedvinden..."

Dat impliceert dat je open en bloot je plannen besproken hebt met je huidige werkgever en dat deze daar dus akkoord op heeft gegeven. In dat geval zijn er geen belemmeringen.

Moet je dat gesprek nog aangaan, dan is het vooral van belang goed je contact na te kijken. Kijk en lees eventueel goed naar de clausule m.b.t het concurrentiebeding. (als die er in staat, tenminste).
Probeer er in een goed gesprek samen uit te komen. Dat geeft meestal het meest bevredigende resultaat. Bedenk wel dat je huidige werkgever ook weet dat hij aan het onderhandelen is. Wellicht laat hij niet onmiddellijk het achterste van de tong zien en moet je met wat goede argumenten en voorstellen komen.
Wellicht kan ook je nieuwe werkgever een duit (letterlijk) in het zakje doen.

Succes !