kan je op je 15 al ergens mee beginnen? ik bedoel een soort mini-onderneming? en dan steeds groter worden?

ik zou graag iets willen beginnen, bijv. iets verkopen via internet, maar kan dat als je 15 bent? en hoe kom je dan aan de producten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een onderneming start loop je risico. Zeker als je producten wil verkopen via internet. Je zult dingen moeten inkopen tegen een lage prijs en hopen dat mensen je spullen ook daadwerkelijk kopen, anders zit je al snel met een financiele strop. Je zult dus een financiele ondergrond moeten hebben om op terug te vallen en om investeringen moeten doen. Ook zul je je moeten verdiepen in de vraag: "wat als het mis gaat"?

Als je echt voor jezelf iets wil doen is het misschien het beste om te beginnen met dienstverlening. Honden uitlaten, auto's wassen, noem maar op. Hiermee kan je dan een kapitaaltje opbouwen zodat je echt een onderneming kan starten.

Dan even antwoord op je vraag: als je dan voor jezelf begint moet je eerst jezelf gaan inschrijven bij de kamer van koophandel. Omdat je nog 15 bent zul je hiervoor toestemming van je ouders moeten hebben. Ben je ingeschreven bij de kvk kun je aan de hand van je inschrijving naar inkoopcentra gaan waar je goedkoop producten kan inkopen die je daarna met een winstmarge gaat verkopen.

Waar je zeker aan moet denken is dat je ook netjes alles afhandelt met de belastingdienst. Je zult een btw-nummer moeten aanvragen (gaat overigens vanzelf als je je inschrijft bij de kvk) en je zult een administratie moeten bijhouden. Oftewel: er komt heel wat meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt. Misschien ken je toevallig iemand (een leraar of familielid misschien??) die je wat meer kan thuisbrengen op dit stuk van je ondernemersschap. Anders zit er niets anders op eens met een administratie- of belastingdeskundige om de tafel te gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Leuke ambitie! Je zou eerst eens kunnen beginnen met diensten aanbieden als bijverdiensten. Wat vindt je leuk om te doen? Wat denk je waar vraag naar is? Zodra dat begint te groeien kun je eens gaan denken aan het verkopen van bij-producten hiervoor, deze dingen wijzen zich dan vaak wel vanzelf.

Think Big, Start Small ;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Voorbeeld: Auto's poetsen. Begin met je eigen (goede!) producten, en dan kun je later nog de poetsmiddelen ervoor gaan bij verkopen. Voordeel is dat je al veel goodwill hebt opgebouwd en wellicht genoeg expertise om deze dingen ook in te kunnen kopen en te wederverkopen.

Is maar een voorbeeld dus, maar dit kan bij heel veel dingen... Sucses!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Wel persoonlijk vind ik om een onderneming te beginnen veel te vroeg voor een 15 jarige. Maar als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in IT. Kunt u wel al bij mensen gaan helpen voor het herstellen van hun computer. Met een kleine bijverdienste + het is niet stresserend ;-b
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan eens kijken op dealextreme.com daar kun je goedkoop spullen inkopen en weer doorverkopen. dat kan via marktplaats of ebay!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker, kijk naar Ben Woldering begon op zijn 13e en heeft nu een aardig bedrijf opgebouwd.
Succes.