Ontslagen. Tot wanneer recht op salaris?

Op 14 november is mondeling mijn ontslag toegezegd door ontbindende voorwaarden in mijn contract (het niet behalen van een vereiste opleiding). Dat ontslag is dan per de 1e van de volgende maand. Mijn werkgever zegt echter dat ik dus november in zn geheel uitbetaald krijg maar december niets meer. In principe is hun opzegtermijn dus maar een halve maand. Kan dit wel?

Overigens heb ik nog steeds geen ontslagbrief gehad en ben ik wel uitbetaald voor december. Ik heb ze hierover gebeld en ze zeggen nu dat dit een foutje is. Waarschijnlijk moet ik alles terugbetalen. Wel krijg ik nog mijn vakantiegelden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een enkele mondelinge mededeling voor ontslag is niet voldoende. Op deze mededeling moet een schriftelijke aanzegging volgen waarin staat wat de reden voor het ontslag is en wanneer het ontslag ingaat. Je kunt dan hiertegen in bezwaar gaan bij je werkgever, een eis van het UWV als je recht wilt hebben op een WW uitkering.

Ontbindende voorwaarden in een arbeidsovereenkomst mogen wel toegepast worden maar ook dan moet de werkgever zich houden aan een minimale opzegtermijn (1 maand) als hij hier gebruik van wenst te maken en moet hij dit schriftelijk aan je mededelen.

Zolang de werkgever verzuimd om het ontslag schriftelijk aan je kenbaar te maken ben en blijf je in dienst van de werkgever en heeft hij de plicht je door te betalen.

Dus vooralsnog ben je gewoon in dienst en is je salaris over december terecht aan jou uitbetaald.