Als sollicitant ben je niet in de positie om vragen te vermijden, die krijg je gewoon. Er zijn wel enkele standaardvragen en daar moet je je goed op voorbereiden.

Noem negatieve/positieve eigenschappen van jezelf
waarom solliciteer je juist bij ons
waarom moeten we jou nemen
waarom wil je weg bij je huidige baan

Er zijn er nog meer, maar hier moet je je goed op voorbereiden want ze komen gegarandeerd voorbij.

Leef je vooraf in in het bedrijf, lees de website en bedenk vooraf vragen die je echt beantwoord wilt hebben (niet vragen om t vragen).

Te vermijden situaties zijn slechte kleding, ongepoetste schoenen en proberen lollig of bijdehand te doen.

Succes!
paulus811
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het antwoord zit 'm meer in uw voorbereiding dan in het ontlopen van vragen of situaties. Een beetje interviewer kijkt daar dwars doorheen.

Zitten er gaten in uw cv? Zorg dan dat u daar rustig over kunt spreken zonder te liegen. Anticipeer, vooral als u verlegen bent, op de vragen die u ongeveer zou kunnen verwachten en besluit wat u daarop zou kunnen zeggen.

Goed en vooral passend gekleed komen opdagen - op tijd! - is natuurlijk altijd belangrijk. U vermijd daar één van de lastigste situaties mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkele :D.

Er zijn vele strategien om een sollicitatie in te stappen; Je kan echter nooit voorkomen dat een ervaren sollicitatie commissie aan jouw de antwoorden ontlokt die ze willen. Wij hebben altijd een voorbespreking en bespreken vantevoren welke vragen we beantwoord willen hebben. Als we het gevoel krijgen dat de kandidaat geen antwoord wil geven is dat ALTIJD erger dan het antworod. Je moet met antwoorden in gedachten houden wat ze met een vraag kunnen bedoelen, en eerlijk zijn. Als je iets bedenkt wat niet bij jou past, dan komt dat in de llop van het gesprek danwel de nabespreking altijd op.

Gewoon eerlijk en jezelf zijn.

Het enige wat je moet verzwijgen is dat je eigenlijk die baan niet wilt, maar het doet al opstapje naar iets anders, danwel dat je snel carrieren wil maken en de baas van de tent wilt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij werkt het juist averechts om situatues/vragen te vermijden. Als je alles eerlijk en duidelijk vertelt, is dat wenseliker. Heel vaak gaat het meer om de indruk die je geeft en minder om de daadwerkelijke antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees echt en eerlijk. Het wordt gewaardeerd als je erkent iets ( nog) niet te weten.
Bovendien voorkomt het dat je iets suggereert, wat je , mocht je de job krijgen, niet waar kunt maken.
En als je een zwakke gezondheid of iets dergelijks verzwijgt, kun je heel lelijk op de koffie komen zodra dit uitkomt. Het kan leiden tot ontslag op staande voet, zonder uitkering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Demelza, het gaat wss om je gesprek als secretaresse op het accountantskantoor, toch? Vermijden van vragen is niet mogelijk. Je kunt wel, als je de vraag moeilijk vindt, mss beter niet te snel antwoorden. Eerst even nadenken dus. Ik geef je nu een situatieschets die je mss als vraag kunt verwachten. Het is 11.00 uur, je baas heeft om 13.00 uur een afspraak met een belangrijke klant (zeikerd ook nog eens), hij vraagt aan jou om de klant te bellen om de afspraak te bevestigen, dat doe je met de secretaresse. Vervolgens rent jouw baas om 12.15 uur de deur uit en zegt tegen je: "zeg al mijn afspraken af, ik ben niet meer bereikbaar". Je belt als eerste het kantoor van de klant van 13.00 uur op, maar die hebben het antwoordapparaat aanstaan vanwege pauze tot 13.00 uur. De klant zelf is wss al onderweg en je hebt geen mobiel nummer. Hoe ga je dit oplossen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond deze site en kan me daar heel goed in vinden.
Het eerste gesprek (en waarschijnlijk het belangrijkste) wordt er een oordeel over je geveld en dus is het zaak zo goed mogelijk voor de dag te komen. Op tijd, goed verzorgd, ontspannen en je goed verdiepen in de functie waarom het gaat zodat je daarover gerichte vragen kunt stellen maar ook jouw ervaring naar voren kunt brengen. De juiste man (vrouw) op de juiste plaats.