Mag je minder ingepland worden om je plus uren te compenseren?

Ik ben werkzaam in de zorg. Ik had nog ongeveer 40 plusuren van vorig jaar. Vorig jaar heb ik er ongeveer 20 laten uitbetalen, de andere 40 uur meegenomen naar dit jaar i.o.m leidinggevende. Wat er nu continue gebeurt is dat ik sinds januari minder ingepland sta dan mijn contracturen. Op die manier heb ik steeds minder plus uren en sta ik uiteindelijk ongeveer op 10 min uren!

Mij lijkt dat je toch eigen baas bent over je plusuren?En dat je zelf mag kiezen of je ze wilt laten uitbetalen of wilt opnemen in vrije tijd. Ik vind het niet fair dat al je plus uren op die manier worden weggewerkt zodat het hen geen geld kost! Mag dit zomaar...? Ik kan op internet niet een duidelijk antwoord vinden, vandaar mijn vraag hier.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.4K
ronron1212
3 jaar geleden
Je contracturen dienen altijd normaal uit betaald te worden. Heeft verder niets met je plusuren te maken. Contract is contract.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ronron1212: Ja dat klopt. Ik krijg mijn contracturen ook gewoon uitbetaald, daar is dus niks mis mee en dat gaat goed. Het gaat mij erom dat ik vaak extra kom werken i.v.m. ziekte onder het personeel. De uren dat ik extra draai boven op mijn contracturen zijn dus plusuren. Ik wil graag mijn plusuren laten uitbetalen, toch een leuk extraatje zo af en toe. Het punt is dat mijn werkgever nu voor mij bepaald dat ik mijn plusuren opneem in vrije tijd door mij minder in te plannen! Ik werk 24 uur per week. Volgende maand ben ik zomaar ineens een hele week vrij bijvoorbeeld. Op die manier worden mijn plusuren gecompenseerd en hou ik niks meer over. Mij lijkt dat je zelf baas ben over je plus uren, jij beslist immers dat je extra komt werken. Dat doe je niet gratis natuurlijk. Of ik er dan voor kies om het te laten uitbetalen of dat ik eens een vrije dag neem is dan toch nog altijd mijn keus toch? Niet toch de keus van mijn werkgever? Of snap ik het nou niet.
ronron1212
3 jaar geleden
Wat schrijf ik nu contract is contract dat moet uit betaald worden extra uren die je werkt vallen in eerste instantie binnen je contract de meer uren zijn extra uren de minder gewerkte uren vallen binnen je contract dus mogen niet bij jouw uren in min worden gebracht.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Ik begrijp niet zo goed wat Ronron bedoelt. De zinnen lijken niet af en er mist interpunctie waardoor het vrijwel onleesbaar is. Misschien kan je het wat verduidelijken?
ronron1212
3 jaar geleden
@VraagAntwoord56 gewoon lezen.
TurfGraver
3 jaar geleden
Denk dat ronron1212 het plus min uren principe niet kent.
Maar hier wat info.
https://bieb.knab.nl/inkomsten-uitgaven/wat-zijn-je-rechten-bij-minuren
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Wat staat er in je arbeidscontract en / of je CAO of Rechtspositieregeling? Want DAT is wat jij met jouw werkgever hebt afgesproken! Als er staat dat je overuren ALTIJD krijgt uitbetaald doet je werkgever het niet goed. Als er staat dat je overuren ALTIJD moet compenseren dan heb je geen recht op uitbetaling - dan is het alleen maar mazzel als het een keer wél wordt uitbetaald (dat gebeurt bijv. als er geen mogelijkheid is om te compenseren. dus kijk even waar je recht op hebt - en ga dan het gesprek aan met je werkgever over wat jij wilt / waar jij recht op hebt.
tinus1969
3 jaar geleden
Kortom, je bent (meestal) niet je baas over je plusuren. Integendeel juist. De hele bedoeling van plus- en minuren is juist, dat je soms meer en soms minder werkt, maar over het jaar als geheel het aantal uren van je contract. Praktische vraag: waarom heb je die 40 plusuren van 2020 niet laten uitbetalen? Mocht dat niet?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@tinus: Omdat ik sinds afgelopen december een 8 uurs contract erbij heb gekregen. Dus ik heb 2 contracten, een 24 uurs contract en een 8 uurs contract. Met mijn tweede contract werk ik op een andere afdeling maar omdat er in januari en februari waarschijnlijk te weinig werk daar voor mij zou zijn hadden we besloten die 40 plus uren mee te nemen naar dit jaar zodat ik met dat contract niet meteen in de min zou staan. Het volgende vond ik in de CAO van de zorg:
De compensatie in vrije tijd, als vermeld in lid 4, wordt na overleg tussen jou en je werkgever verleend en opgenomen uiterlijk in het
kwartaal volgend op het half jaar (vervalt per 1 januari 2020)/ kalenderjaar (vanaf 1 januari 2020) waarin je hebt overgewerkt, tenzij je met je werkgever andere afspraken maakt.
6. In overleg tussen jou en je werkgever is het mogelijk dat je werkgever de compensatie in vrije tijd volgens lid 4 geheel of gedeeltelijk als financiële vergoeding toekent gebaseerd op een evenredig deel van je salaris.

Antwoorden (1)

Het klinkt alsof je werkgever je eigenlijk dwingt verlof op te nemen door je minder in te plannen. Dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Het zijn geen verlof uren.