Is ACN een piramidespel?

Een klasgenoot van me heeft zichzelf aangemeld bij ACN.
Hij zegt dat er veel geld te verdienen is door mensen te overtuigen om naar een andere provider of energie aanbieder te overstappen. Je krijgt ook geld als je je vrienden of iemand anders een vertegenwoordiger maakt bij ACN. Alleen je moet wel 480 euro gaan betalen om zogenaamd een licentie aan te schaffen zodat je de producten kunt aanbieden. Als je 14 personen hebt laten overstappen dan krijg je 2500 euro, to good to be true , right?

Alleen op internet zie ik forums van 2003/2004/2006 vandaar hierzo mijn vraag, want ze zijn blijkbaar nog steeds actief. Is het niet illegaal wat ze doen? Er was een jonge die zichzelf ging voorstellen, 19 jaar en rijdt in een Mercedes E Klasse, poppenkast of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nieuwe Revu noemt het 'een legaal piramidespel'. Anderen spreken van 'multilevel marketing (MLM) en dat schijnt niet helemaal gelijk te zijn aan een piramidespel.

"Het legale piramidespel ACN
(...)
Snel en simpel rijk worden met een legaal piramidespel. Het kan. Althans, dat belooft ACN. Het is een bedrijf dat diensten en producten in de energie- en telecomsector verkoopt. Iedere week bezoeken honderden, zo niet duizenden, Nederlanders een presentatie van ACN. Ze beloven je dat je al snel duizenden euro’s per maand zal verdienen.

Voor 399 euro (exclusief btw) mag je vertegenwoordiger worden voor het bedrijfje. Gek genoeg draait het vervolgens niet zo zeer om het werven van klanten voor de producten en diensten van ACN, maar ben je vooral bezig met het vinden van nieuwe vertegenwoordigers die ook weer 399 euro investeren. Dat bedrag wordt namelijk verdeeld via een piramidesysteem en jij krijgt daar ook een deel van. Sterker nog, volgens veel kritische berichten op internet is het hele bedrijf één groot piramidespel. Maar die zijn toch bij wet verboden? Zeker, maar volgens de regering is er niks mis met het verdienmodel van ACN. (...)"

De Kamerleden Mei Li Vos en HIlkens hebben er vragen over gesteld aan de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, de heer Teeven.
De vraag en het antwoord:
"Vraag 10
Wanneer is er sprake van een (verboden) piramidespel en wanneer van
(toegestane) verkoop via MLM? Waar ligt de grens tussen beide
praktijken?
Bij een piramidespel is sprake van een systeem waarbij de deelnemer geld inlegt
met het doel geld te verdienen aan de inleg van nieuwe deelnemers. Op het
moment dat een deelnemer aan een piramidespel geld inlegt, verwerft hij geen
voordeel, doch slechts de kans op een voordeel in de toekomst. Dat
mogelijkerwijs te behalen voordeel is echter afhankelijk van de inleg door latere
deelnemers.
Multilevel marketing is een vorm van marketing, waarbij de koper van een
product het recht verwerft zelf ook producten te verkopen waarmee hij een
bonus, een provisie of een percentage van de omzet kan verwerven. De afnemer
betaalt niet voor de deelname zelf, maar voor het product."
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet doen was er ook bijna ingetrapt. Ik ging ook naar zo een meeting en werd helemaal gebrainwashed maar had toch een onderbuik gevoel en gelukkig niet getekend. Me andere vriend helaas wel en zit nu vast en wordt echt achter ze vodden aangezeten. De hoge bazen worden alleen maar rijker jij niet is veel over google te vinden.