Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een werkgever zomaar een aanbod intrekken?

Ik kreeg Vrijdag een aanbod voor een baan maar door de drukte op m’n eigen werk ben ik er niet aan toe gekomen om alles goed door te nemen. Vervolgens werd ik door de recruiter van het bedrijf zelf maandag al 10x gebeld om een antwoord te geven , ik gaf aan dat ik wat meer tijd nodig had om na te denken en we zouden de week erna weer contact hebben. Kreeg de dag erna een e-mail dat het aanbod was ingetrokken omdat ze alleen geïnteresseerd zijn in mensen die meteen enthousiasme tonen. Komt zoiets normaliter voor ? Ik ben heel verbaasd.

Nog fijne feestdagen aan iedereen

een maand geleden
ronron1212
een maand geleden
Ja als jij er te lang overdoet kan dat zo maar gebeuren
Anna95
een maand geleden
Is 2 dagen te lang ? Ik vind van niet
ronron1212
een maand geleden
Maar toen wist je het nog niet dus
Anna95
een maand geleden
Dat mag toch? Normaliter kreeg ik altijd wel een week de ruimte zonder dat mensen op m’n dak zaten
ronron1212
een maand geleden
Dat hoeft niet heb je n pech
LeonardN
een maand geleden
Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen. Dat je andere ervaringen hebt, betekent niet dat iedereen diezelfde ervaring moet bieden. Er is geen regel vziw over bedenktijden etc.
KleinDuimpje
een maand geleden
Het bedrijf heeft een recruiter in dienst/ingehuurd om een functie in te vullen. De recruiter moet dus op zoek naar een geschikt iemand. Waarschijnlijk heeft hij of zij jou benaderd.
Je zegt dat je vrijdag het aanbod kreeg. Op maandag word je 10 keer gebeld. Dat zegt toch genoeg.
Het is net als dozen schuiven. Zo snel mogelijk resultaat. Het juiste poppetje op de juiste plek.
Het gaat om resultaten. Een recruiter werkt nu eenmaal zo.
Je kunt dit niet vergelijken met een vacature waar jijzelf op reageert.
Kortom, dit kan inderdaad. Zo werken recruiters.
En, als je het aanbod op vrijdag krijgt, en op maandag zo vaak gebeld wordt dan is het niet slim om nog een week te vragen om na te denken, en je had het hele weekend om het aanbod door te nemen en te beslissen (ongeacht of je gewerkt hebt).
Dus word je nog eens benaderd, zul je anders moeten handelen dan wanneer jijzelf reageert.
erotisi
een maand geleden
Het ligt er een beetje aan wat je bedoelt met :" we zouden de week erna weer contact hebben". Mocht je hier een bepaald vertrouwen aan ontlenen? Kort antwoord: nee, een aanbod kan niet altijd worden ingetrokken. In het algemeen (Nederlands recht) Volgens het Burgerlijk Wetboek geldt: Hoofdregel:
Een aanbod mag worden ingetrokken zolang het nog niet is aanvaard. Maar een aanbod is niet intrekbaar als: 1. Er een termijn voor aanvaarding is gesteld
→ bijvoorbeeld: “Dit aanbod is geldig tot 1 april.” 2. Het aanbod uitdrukkelijk onherroepelijk is
→ bijvoorbeeld: “Dit aanbod kan niet worden ingetrokken.” 3. Uit de omstandigheden blijkt dat het onherroepelijk bedoeld is
→ denk aan een optie of wanneer de wederpartij redelijkerwijs mocht vertrouwen dat het aanbod bleef gelden. 4. De intrekking te laat is
→ de intrekking moet de ander bereiken vóór of tegelijk met de aanvaarding.
Ikhebgeenidee
een maand geleden
Misschien heel flauw: je hebt diverse vragen gesteld over werk. Daaruit ontstaat bij mij het idee dat je het niet naar je zin hebt waar je nu werkt. Wat is dan de reden dat je zo lang moet nadenken als een recruiter je benaderd?
In mijn ogen kun je overigens altijd een gesprek aangaan. Kijken wat het aanbod is, hoe het gesprek verloopt. Eventueel kennismaken met toekomstige collega's. Daarna hoef je in mijn ogen pas na te denken of het is wat je zoekt.
Tenzij je nu al weet dat je niet op zo'n aanbod in zult gaan, omdat je het geweldig naar je zin hebt op je huidige werk. Maar, zoals gezegd, dat idee heb ik niet.
KleinDuimpje
een maand geleden
Het kan ook een vrijblijvend aanbod geweest zijn, wat vaak het geval is bij de handelswijze van een recruiter. Dan heb je al helemaal geen poot om op te staan. Wordt hier best goed uitgelegd:
https://vangelderen.nl/arbeidsrecht/arbeidsvoorwaarden-wijzigen/arbeidsvoorwaarden-vastleggen/arbeidsovereenkomst-aanbod-en-aanvaarding/ Er is een groot tekort aan werknemers in sommige sectoren. Recruiters speuren LinkedIn af, benaderen mensen, en hopen zo snel mogelijk mensen te vinden die het liefst direct beginnen. Natuurlijk zijn er ook openstaande functies waarbij de tijd genomen moet wordt om een geschikte kandidaat te vinden. Dan krijg je een ander verhaal.
Maar dan kan na lang onderhandelen de stekker eruit getrokken worden vanuit beide kanten, omdat de partijen niet tot een overeenkomst komen.
Heel lang is alles vrijblijvend.
Antoni
een maand geleden
@Erotisi, weet je zeker dat 'jouw' tekst uit het Burgerlijk Wetboek (ook) geldt voor een aanbod voor een baan? Is dit niet (alleen) een tekst over een aanbod van een product van een verkoper aan een consument?
crispy
een maand geleden
Kijk nog even de tekst van het aanbod na. Wellicht geeft dat duidelijkheid.
teusvh
een maand geleden
Beste Antoni, het BW heeft het over het sluiten van een overeenkomst. Maakt niet uit waarover het gaat. Overigens was het van die recruiter netjes geweest om een termijn te stellen, maar wat hij deed is niet perse onrechtmatig.
Verwijderde gebruiker
een maand geleden
Een teken des tijds zou, ik bijna zeggen. Deze werkgever is wel bijzonder ongeduldig . De ervaring leert dat het hier voor die werkgever mogelijk gaat om een moeilijk in te vullen vacature. Niettemin wees er niet rouwig om. Het vervullen van een vacature draait niet uitsluitend en alleen om
enthousiasme !

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Ja, een dergelijk aanbod kan zonder opgaaf van redenen ingetrokken worden. Je hebt dus eigenlijk geluk dat je nog een beetje uitleg hebt gekregen. Dat jij andere verwachtingen had doet daar niets aan vanaf.
(Lees meer...)
LeonardN
een maand geleden
+Snap de min even niet
Bij een aanbod zijn er zaken die eraan hangen zoals salaris, werktijden, takenpakket en ook snelheid om de gat in de vacature op te vullen. Het kunnen allerlei redenen 9f combinatie er van zijn. De recruiter was (zeker aangezien er 10x gebeld is) uit om de baan zo snel mogelijk in te vullen. Het is misschien verstandig om bij een aanbod dan ook een reactietijd af te spreken waarin je wilt denken. Dan kan de recruiter er hier meteen mee rekening houden en het aanbod aan iemand anders voorleggen of juist wachten.
(Lees meer...)
een maand geleden
Het is niet gebruikelijk als je een aanbod krijgt om er dan nog een week over na te denken voor een vervolgafspraak. Je had de zaken moeten voorbereiden en binnen een aantal dagen (na het aanbod) moeten reageren/onderhandelen. Nu kom je inderdaad niet erg geintereseerd over.
(Lees meer...)
een maand geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing