Kan een werkgever zomaar een aanbod intrekken?
Ik kreeg Vrijdag een aanbod voor een baan maar door de drukte op m’n eigen werk ben ik er niet aan toe gekomen om alles goed door te nemen. Vervolgens werd ik door de recruiter van het bedrijf zelf maandag al 10x gebeld om een antwoord te geven , ik gaf aan dat ik wat meer tijd nodig had om na te denken en we zouden de week erna weer contact hebben. Kreeg de dag erna een e-mail dat het aanbod was ingetrokken omdat ze alleen geïnteresseerd zijn in mensen die meteen enthousiasme tonen. Komt zoiets normaliter voor ? Ik ben heel verbaasd.
Nog fijne feestdagen aan iedereen
Je zegt dat je vrijdag het aanbod kreeg. Op maandag word je 10 keer gebeld. Dat zegt toch genoeg.
Het is net als dozen schuiven. Zo snel mogelijk resultaat. Het juiste poppetje op de juiste plek.
Het gaat om resultaten. Een recruiter werkt nu eenmaal zo.
Je kunt dit niet vergelijken met een vacature waar jijzelf op reageert.
Kortom, dit kan inderdaad. Zo werken recruiters.
En, als je het aanbod op vrijdag krijgt, en op maandag zo vaak gebeld wordt dan is het niet slim om nog een week te vragen om na te denken, en je had het hele weekend om het aanbod door te nemen en te beslissen (ongeacht of je gewerkt hebt).
Dus word je nog eens benaderd, zul je anders moeten handelen dan wanneer jijzelf reageert.
Een aanbod mag worden ingetrokken zolang het nog niet is aanvaard. Maar een aanbod is niet intrekbaar als: 1. Er een termijn voor aanvaarding is gesteld
→ bijvoorbeeld: “Dit aanbod is geldig tot 1 april.” 2. Het aanbod uitdrukkelijk onherroepelijk is
→ bijvoorbeeld: “Dit aanbod kan niet worden ingetrokken.” 3. Uit de omstandigheden blijkt dat het onherroepelijk bedoeld is
→ denk aan een optie of wanneer de wederpartij redelijkerwijs mocht vertrouwen dat het aanbod bleef gelden. 4. De intrekking te laat is
→ de intrekking moet de ander bereiken vóór of tegelijk met de aanvaarding.
In mijn ogen kun je overigens altijd een gesprek aangaan. Kijken wat het aanbod is, hoe het gesprek verloopt. Eventueel kennismaken met toekomstige collega's. Daarna hoef je in mijn ogen pas na te denken of het is wat je zoekt.
Tenzij je nu al weet dat je niet op zo'n aanbod in zult gaan, omdat je het geweldig naar je zin hebt op je huidige werk. Maar, zoals gezegd, dat idee heb ik niet.
https://vangelderen.nl/arbeidsrecht/arbeidsvoorwaarden-wijzigen/arbeidsvoorwaarden-vastleggen/arbeidsovereenkomst-aanbod-en-aanvaarding/ Er is een groot tekort aan werknemers in sommige sectoren. Recruiters speuren LinkedIn af, benaderen mensen, en hopen zo snel mogelijk mensen te vinden die het liefst direct beginnen. Natuurlijk zijn er ook openstaande functies waarbij de tijd genomen moet wordt om een geschikte kandidaat te vinden. Dan krijg je een ander verhaal.
Maar dan kan na lang onderhandelen de stekker eruit getrokken worden vanuit beide kanten, omdat de partijen niet tot een overeenkomst komen.
Heel lang is alles vrijblijvend.
enthousiasme !
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.