ik wil advocaat worden ik zit nu op vmbo welke opleidingen moet ik nog volgen?

ik zit nu in het 3de jaar van vmbo (tl) als ik dit heb afgerond moet ik mijn vwo (havo) diploma halen welke opleidingen moet ik hierna gaan doen en hoelang duren deze?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
38K

Antwoorden (5)

Om advocaat te worden moet je in ieder geval op de universitaire studie "rechtswetenschap" komen. Dit kan (nu nog) door na je VMBO de HAVO te doen, daar je propedeuse te halen en dan naar de universiteit door te stromen, maar de regels daaromtrent worden volgens mij veranderd, dus dan zal je vanaf VWO naar de universiteit moeten (regels en veranderingen zijn nog niet zeker). Goed, dat is het voortraject.

Dan studeer je 3 rechtswetenschap en heb je je bachelor, dan moet je nog een master Nederlands recht doen, dat kost je nog 1 jaar. Dan moet je je in laten schrijven bij de Nederlandse Orde van Advocaten en ben je de eerste 3 jaar advocaat-stagiair, alhoewel je voor de wet al ingeschreven staat als "advocaat". In die 3 jaar als advocaat-stagiair leer je onder leiding van een advocaat hoe alles gaat en als je daarmee klaar bent, ben je officieel advocaat.

Toegevoegd na 1 uur:
Propedeuse haal je op het HBO, ik zie dat ik het hierboven niet helemaal goed heb verwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor je duidelijke reactie! maar ik heb dan nog een klein vraagje je 'propedeuse' dat haal je op het voortgezet onderwijs? wat houd het precies in als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je propedeuse haal je op het HBO of op de universiteit. Het geeft aan dat je alle eerstejaars vakken hebt gehaald. Tegenwoordig kan je nog met een HBO propedeuse doorstromen, maar binnenkort misschien niet meer. Ik zie dat ik het hierboven niet helemaal goed heb begrepen, je propedeuse haal je dus niet op de havo, maar op het HBO.
Een advocaat heeft een universitaire opleiding rechten afgerond.
Dat kan via vanaf het VMBO op zich theoretisch via de routes havo-vwo-universiteit of mbo-hbo-universiteit. Maar dan ben je nog wel heel lang bezig en of het gaat lukken als je nu op VMBO niveau zit is zeer onwaarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit zou heus wel kunnen lukken als ik dit graag wil, ik geloof niet dat alle advocaten toen hun 14 jaar waren al gelijk op vwo zaten hun hebben dit waarschijnlijk ook wel in stapjes gedaan. maar bedankt voor het antwoord!
Dit is een lastige vraag, maar wel een mooie droom.

In principe kun je van vmbo doorstromen tot havo of mbo niveau 1/2
Van havo kun je doorstromen tot vwo, mbo niveau 3/4 of hbo
Van mbo niveau 1/2 alleen tot mbo niveau 3/4.
Van mbo niveau 3/4 kun je doorstromen tot hbo.
Van hbo of vwo doorstromen tot universiteit (wo)

Als je gewoon via vmbo-havo-vwo doet, dan kom je zeker bij vavo terecht, gezien dat je al volwassene wordt. Vavo is een volwassenenonderwijs om havo- en vwo-diploma's alsnog te behalen of inhalen. Met een vwo-diploma kun je wel naar de HBO of universiteit gaan. Dit voorgezet onderwijs zal wel 10-14 jaar duren.

Of via vmbo-mbo-hbo:
Als je begint met MBO niveau 1, zul je eerst bij iedere niveau opbouwen naar niveau 4, voordat je naar HBO kunt doorstromen. Hier kan totaal 12 tot 16 jaar duren, tenzij je het kunt overslaan. En bij HBO tussen 3-4 jaar.

MBO heeft opleidingen richting de rechten en die zijn niveau 2, 3 en 4. Je kunt ermee een juridische medewerker worden. Die is wat realistischer en ernaast kun je nog de HBO-studie blijven volgen om een jurist te worden.

En tenslotte, na 4 jaar bij de universiteit kun je inderdaad een advocaat worden.

Maar het werkt in de praktijk niet zo goed, want van vmbo tot universiteit doorstromen kost jaren, veel geld en moeilijk. In de ruwe schatting zou ik zeggen dat het totaal 14 tot 24 jaar zal duren, als je nu 13 jaar oud bent en zit in de vmbo-tl 1e klas, dan zul je pas op je 27 tot 37 jaar oud klaar zijn, afhankelijk van je studieroute en cijfers. Ik houd je niet tegen en wens je veel succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vmbo betekent 'voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs'. Op het vmbo word je in vier jaar tijd voorbereid op een beroep én op het middelbaar beroepsonderwijs (het mbo).
Maar om advocaat te worden moet je een bachelor Rechtsgeleerdheid en een master Nederlands recht aan een Nederlandse universiteit hebben afgerond. Je moet dus eerst zorgen dat je op een universiteit komt, dus je zult de HAVO en VWO nog na je VMBO-opleiding moeten afronden.
Tijdens je opleiding kun je ‘civiel effect’ behalen, hiermee voldoet de opleiding aan de eisen voor toegang tot zowel de advocatuur als de rechterlijke macht.
Wanneer je je rechtenstudie succesvol hebt afgerond, kun je advocaat-stagiaire worden. Je volgt dan de verplichte Beroepsopleiding Advocaten. Deze opleiding bestaat uit drie leerlijnen: Burgerlijk (proces)recht, Bestuurs(proces)recht en Straf(proces)recht."
De universitaire studie duurt 4 jaar inclusief master. De beroepsopleiding tot advocaat duurt nog eens drie jaar.

Toegevoegd na 1 uur:
Er is nog een weg: VMBO TL -> MBO (niveau 4) juridische opleiding -> HBO-rechten -> Met een afgeronde propedeuse HBO-rechten kun je toegang krijgen tot de studie Rechtsgeleerdheid aan de universiteit.

De verschillen tussen VMBO TL en HAVO hebben vooral te maken met het niveau van de avo-vakken (algemeen vormende vakken), de doorstroommogelijkheden en de voorbereiding op vervolgonderwijs.

Met een HAVO-diploma kun je doorstromen naar een beroepsopleiding in het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) of het hoger beroepsonderwijs (HBO). Je kunt ook gelijk doorstromen naar het VWO.
Maar voor advocaat volgen daarna toch altijd nog ruim zes jaren studie (vier jaar universiteit en drie jaar beroepsopleiding tot advocaat.

De aanhouder wint.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het vmbo, ook T dus bereidt leerlingen in principe voor op het mbo. Havo hanteert toelatingsvoorwaarden voor doorstromers vanuit vmbo T, omdat niet elke leerling geschikt is voor de havo. Het komt me over alsof je meent dat havo synoniem staat aan vwo maar dat is niet het geval. Na 5 havo kun je bij geschiktheid doorstromen naar 5e klas vwo maar vwo kent 6 leerjaren i.p.v 5. Na havo kun je doorstromen naar het HBO (hoger beroepsonderwijs) en alleen een VWO diploma biedt toegang tot de universiteit. Om advocaat te worden moet je een universitaire opleiding volgen. Eén daarvan is Nederlands Recht, tegenwoordig ook wel Toga-master genoemd en is de meest voor de hand liggende studie voor de advocatuur. Na behalen van je bachelor (3 jaar) dan zal je een advocatenkantoor moet vinden waar je je opleiding kunt afmaken. Zie het maar als een stage en die duurt ruim drie jaar. Ook volg je in die tijd nog externe cursussen. Pas na afronding daarvan mag je jezelf advocaat noemen.