Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werkgever heeft loon ingehouden voor no-show bij bedrijfsarts, wat wettelijk niet toegestaan is?

Jammer genoeg ben ik te laat gekomen bij de bedrijfsarts. Het is zo'n 35 kilometer op de fiets en het zat simpelweg niet mee. Nu heeft de werkgever de kosten van 150 euro ingehouden op mijn loon. Dit is wettelijk niet toegestaan staat overal op het internet.

Op mijn loonstrook zelf is niets ingehouden, maar ik heb wel 150 euro minder gekregen.

Kan iemand mij vertellen bij wie ik een klacht kan indienen zodat ik alsnog die 150 euro waar ik recht op heb krijg? Is dat de bedrijfsarts? Geld voor een juridische zaak heb ik niet ik sta nu nog onder bewind. Maar ik wil het hier niet bij laten.

8 maanden geleden
AlphaLimaSierra
8 maanden geleden
Hoeveel te laat meldde je je bij de bedrijfsarts aan de balie?
Jannes
8 maanden geleden
Ik was 15 minuten te laat. Er stond alleen een kaartje dat als er na 15 minuten nog niemand was dat je kon bellen naar een nummer. Verder was er geen balie. Ik kon ook niet bellen helaas.
tinus1969
8 maanden geleden
Ga eens praten met je bewindvoerder. Die ziet ook dat je 150 euro minder hebt gekregen.
ronron1212
8 maanden geleden
De bedrijfarts heeft niets met je conflict met je werkgever te aken over geld. Dus je moet bij je werkgever zijn
Castle
8 maanden geleden
Als de werknemer niet verschijnt op de afspraak met de bedrijfsarts en de bedrijfsarts daarom kan niet beoordelen of de werknemer ziek is (en dus recht heeft op loon gedurende de tijd dat hij niet werkt), dan kan de werkgever de betaling van het loon opschorten. Opschorting van het loon betekent dat het loon niet wordt betaald zolang de werknemer de controlevoorschriften niet opvolgt. Verschijnt de werknemer alsnog bij de bedrijfsarts en oordeelt de bedrijfsarts dat de werknemer daadwerkelijk ziek is, dan heeft werknemer met terugwerkende kracht recht op het (opgeschorte) loon. Bron: https://ak-advocaten.eu/arbeidsrecht-werknemer-verschijnt-niet-bij-bedrijfarts-wat-nu/
LeonardN
8 maanden geleden
@Castle Maar dat is een andere kwestie lijkt me.
De werkgever schort niet het loon op.
De werkgever brengt kosten in mindering op het loon. Jouw reactie gaat over het volgende.
1. Werkgever meldt zich ziek voor 1 week
2. Werkgever gaat niet naar bedrijfsarts
3. Werknemer betaalt tijdelijk loon niet van 1 week
4. Werkgever gaat alsnog naar bedrijfsarts. Bedrijfsarts meldt dat verzuim terecht was.
5. Opgeschorte loon wordt alsnog uitbetaald Dit gaat over iets anders.
Het inhouden van kosten op loon. En niet eens opgeschort (zo lijkt het).
Uit het verhaal heb ik niet het idee dat de vrager als deze alsnog bij de bedrijfsarts komt en het blijkt dat verzuim terecht is, de 150 alsnog uitbetaald wordt.
Thecis
8 maanden geleden
Op het moment dat er minder is over gemaakt dan op de loonstrook staat, moet de werkgever wel een hele goede reden hebben. Dit zou je moeten navragen, maar strikt genomen kan dit fraude zijn. Vraag dit na aan de bewindvoerder. Anders kan jijzelf wellicht problemen krijgen omdat er te weinig loon is binnen gekomen (wellicht kan de bewindvoerder denken dat jij een afspraak hebt met de werkgever zodat je het een en ander contant krijgt zodat je alsnog zelf geld te besteden hebt. Ik weet dat het niet zo is uit je verhaal, maar de bewindvoerder kan iets anders denken als je het niet aan geeft). Niet laten rusten zou ik zeggen. Ja het is veel geld, maar hoort helaas bij het risico van de werkgever. Maar laat dit controleren.
ronron1212
8 maanden geleden
@LeonardN
1. Werkgever meldt zich ziek voor 1 week
2. Werkgever gaat niet naar bedrijfsarts
Het is de weknemer de werkgever is de baas die meld zich niet ziek

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing