Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb ik recht op ongestoorde pauze?

Op mijn werk draag ik de pikettelefoon. Ook tijdens mijn onbetaalde pauze moet ik de oproepen meteen in behandeling nemen. Iedere pauze komen er oproepen en moet ik meteen naar de computer lopen. Ik mag de gemiste pauze inhalen, maar ook dan wordt ik weer gestoord door nieuwe oproepen of werknemers die eisen te worden geholpen. Ze vinden dit ook grappig hoe mijn pauze altijd wordt verstoord.

Ik merk dat ik het niet meer aankan. Als ik het aangeef krijg ik enkel te maken met onbegrip. Een optie zou zijn dat de telefoon tijdens de pauze even wordt overgenomen door een collega, maar vooralsnog stuit dit voorstel op onbegrip. Ik voel mij ook kwetsbaar als uitzendkracht om goed voor mijzelf op te komen.

In mijn cao of aok staat niets over het stand-by staan tijdens de onbetaalde pauze. Ik wist het toen ik ging solliciteren dat ik een piketdienst had, maar niet dat dit ook elke dag gedurende de pauze zou zijn.

Ik merk dat ik steeds slechter in mijn vel zit doordat ik niet aan pauze toekom. Ik ben van nature een wat introverter persoon die in zijn pauze juist graag even afstand neemt van het werk en de werknemers die vaak nogal luidruchtig en met nogal ruwe omgangsvormen hun pauze houden. Nu kan ik echter nergens anders heen omdat ik stand-by moet staan.

Kan dit zomaar? Zijn er misschien artikelen waar ik naar kan verwijzen?

De baan is een mismatch. Ik ben dan ook bezig met solliciteren. Ik ben echter na 8,5 uur + 2uur reistijd gewoon op dus een tijdelijke oplossing is nodig

Ritsuka
9 maanden geleden
Wie heeft die telefoon als jij vrij of ziek bent? Dan is er toch ook een vervanger?
HenkHenksen
9 maanden geleden
De leidingggevende of collega inderdaad, dat was ook mijn oplossing die dus niet geaccepteerd wordt. Maar als ik er ben (en dus ook als ik pauze heb) is het blijkbaar enkel mijn telefoon. Ook als bijv. in de pauze de deurbel gaat, wordt ik aangestaard om erheen te lopen, tot vermaak van het andere personeel.
HenkHenksen
9 maanden geleden
Het probleem is dus niet dat ik geen praktische oplossing heb; meer dat ik niet thuis ben in het arbeidsrecht en geen concreet artikel oid kan aantonen.
Abcde
9 maanden geleden
Lees hier eens de vraag of oproepen tijdens de pauze zijn toegestaan.
https://www.arbeidstijdenwet.nl/veel-gestelde-vragen-atw/#:~:text=Zijn%20oproepen%20%28consignatie%29%20tijdens%20een%20pauze%20toegestaan%3F%20Ja%2C,artikel%20worden%20opgeroepen%20tijdens%20zijn%20of%20haar%20pauze.
HenkHenksen
9 maanden geleden
Dankjewel. Redelijkerwijs is het bijv. te voorkomen door te rouleren met pauzes. Ik weet niet of er sprake is van een collectieve regeling.
tinus1969
9 maanden geleden
“ Ook als bijv. in de pauze de deurbel gaat, wordt ik aangestaard om erheen te lopen, tot vermaak van het andere personeel.‘“
Dit is ziekmakend pest gedrag van je collega’s. Daar is meestal maar één oplossing voor: andere baan zoeken. Besteed daar je energie aan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden
"Ik weet niet of er sprake is van een collectieve regeling." Nee, daar is geen sprake van. Jij bent immers de enige die aangesproken (aangestaard) wordt.
Dat betekent dat het artikel hier niet van toepassing is. (Lees: je mag NIET gedwongen worden je pauze te onderbreken !!)
Edraket
9 maanden geleden
In dit bedrijf loopt je tegen een muur van onwil. Wegwezen daar... Nog even volhouden, totdat je een andere baan hebt gevonden. Ik hoop dat dit snel gaat, en als je weet dat je daarmee bezig bent zal dit je een zekere verlichting geven. Het eind is in zicht... Sterkte...
Thecis
9 maanden geleden
Een aantal vragen die bij mij opkomen:
- u bent een uitzendkracht. Wat zegt het uitzenbureau hiervan?
- Dit komt als pestgedrag over. Is er een vertrouwenspersoon? Zo ja, wat geeft deze aan (u zal er nog niet geweest zijn).
- wat is uw ziekteregeling. Zoals ik al zei, dit is pestgedrag.
- behalve testen is het ook intimiderende waar uw leidinggevende aan mee werkt. Is er een klachtenregeling? (U heeft 'm.i. weinig te verliezen)
tinus1969
9 maanden geleden
En? Ben je al op banenjacht?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing