Welke studie moet ik volgen als ik dierenarts/veearts wil worden? Ik doe nu MBO Assistent dierenarts niv 4

Hoi allemaal, ik doe nu de opleiding Assistent dierenarts niv 4 op het mbo.
Ik wil heel graag later dierenarts worden het liefst voor paarden, geiten, koeien, schapen (dus veearts)

Maar kan ik na de niv 4 opleiding meteen naar de universiteit? Aangezien ik veel stages loop in de praktijken ik mocht nu met deze opleiding ook al een jaar overslaan. Zelf werk ik ook al 2 jaar op eem geitenboerderij.
Ik hoop hier meer duidelijkheid te kunnen krijgen.

een jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Gezien jouw situatie moet je of een HBO propedeuse hebben, of een colloquium doctum doen (algemeen toelatingsexamen voor de universiteit voor mensen van 21jaar en ouder).
Daarnaast moet je door de speciale selectie procedure van diergeneeskunde.
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
HBO propedeuse moet worden aangevuld met deelcertificaten op VWO-niveau voor natuurkunde, scheikunde, wiskunde A en wiskunde B. Het colloquium doctum voor diergeneeskunde bestaat ook uit (o.a.) de examens op vwo-niveau voor deze vakken.. Kennis en inzicht m.b.t. de exacte vakken is dus erg belangrijk. Werkervaring en praktijkstages heb je niet veel aan bij je aanmelding en selectie voor de universiteit.
Nee, je mag dan niet gelijk door naar de universiteit. Als ik jou was zou ik ook niet de weg van de toelatingstoets (CD toets) volgen en gelijk naar de uni gaan. Dit mede omdat het verschil tussen MBO en uni heeel groot is. Op de uni wordt je nagenoeg niet meer geholpen. Er wordt van je verwacht dat je écht alles zelf uitzoekt.
Een voorbeeld: op het MBO krijg je de opdracht om een stageverslag te schrijven. Er wordt precies verteld wat er in dat verslag moet, vaak krijg je nog gewoon vragen om te beantwoorden ook. Op de uni moet je een essay schrijven. Je krijgt dan een onderwerp en moet zelf een probleemstelling formuleren, boeken zoeken over dat onderwerp en je eigen gedachten opschrijven. Op het MBO heb je een mentor of slb'er. Op de uni heb je in principe niemand, tenzij je gaat mailen. Ook moet je je op de uni vaak zelf inschrijven voor je vakken. Kortom: alle hulp valt dan eigenlijk een beetje weg.
Ik zou dan eerder een jaar HBO volgen en je propedeuse halen en daarna doorstromen naar de uni, zodat je wat kan wennen.
een jaar geleden
Angeldiaz
een jaar geleden
Welke opleiding zou ik dan moeten volgen op hbo aangezien ik graag dier gericht wil werken want ik krijg nergens veel informatie zoals nu paravetinair doe je meer kleine huisdieren en ik wil echt grote dieren doen
benteeeltink
een jaar geleden
In principe maakt het niks uit welke opleiding je gaat volgen, je bent toelaatbaar met elke hbo propedeuse. Ik lees op deze site:
https://www.uu.nl/bachelors/diergeneeskunde/toelating-en-inschrijven
dat je ook nog deelcertificaten nodig hebt, trouwens.
Om dierenarts/veearts te worden, moet je een opleiding volgen aan de universiteit. Deze opleiding heet Diergeneeskunde. Je kunt deze opleiding volgen na het behalen van je VWO-diploma. Als je al een MBO Assistent dierenarts niv 4 hebt, kun je ook een vervolgopleiding volgen, zoals een HBO-opleiding Diergeneeskunde.
9 maanden geleden