Hoe kan ik hbo betaalbaar maken?

Ik zit in het laatste jaar van de opleiding tot uitvoerder hovenier.
Echter haal ik mijn voldoening niet uit het beroep.
Ik ervaar een extreem gevoel van beperking binnen het bedrijf.
De werkzaamheden zijn erg laaggeschoolt (schoffellen/bosmaaien)
En de werkgever is mij niet bereid meer uitdaging te bieden in de vorm van complexere werkzaamheden zoals het aanleggen van tuinen.
Bovendien zit er nauwelijks financiele groei in de sector en zit ik aan een wurgcontract vast.
Nu ben ik bij diverse scholen langsgeweest en heb opnieuw de hoop gekregen dat ik graag door wil leren tot ecoloog.
Op school en werk presteer ik dusdanig goed dat ik overtuigt ben dat ik dit wil en kan.
Echter is de vraag hoe dit nu financieel mogelijk wordt.
Want 4 jaar werken binnen het huidige bedrijf zodat ik ze niet hoef terug te betalen is een enorme pijn die ik vanuit mijn dieptste niet wil.
Ik heb berekend hoeveel geld ik krijg op hbo basisbeurs en aanvullend en houd echter 20 euro over per maand als uitwonende exclusief terugbetaling werkgever.
Heeft iemand advies hoe ik dit wel haalbaar kan maken?

3 maanden geleden
2.5K
Abcde
3 maanden geleden
Het ligt dus niet aan de opleiding, maar aan het stagebedrijf dat je geen voldoening uit je gekozen beroep haalt? Heb je al gesproken met je mentor over dit probleem? Zoals ik het lees, leer je hier ook veel te weinig om je stage met succes af te ronden. Misschien kan de school je helpen met het vinden van een andere stageplek, of je helpen van dit contract af te komen zonder financiële gevolgen. Of dat lukt weet ik niet, maar als je het niet probeert lukt het zeker niet.
Inekez1
3 maanden geleden
Er is momenteel behoorlijk veel vraag naar (aankomend) hoveniers. Misschien kun je bij een ander bedrijf aan de slag, waar je leukere en uitdagende werkzaamheden kunt doen. Met je nieuwe werkgever kun je afspraken maken over de afkoop van je contract bij je huidige werkgever. In de groenbranche is juist veel groei mogelijk, ook financieel. Er zijn diverse fondsen en subsidies waar je als werknemer gebruikt van kunt maken om door te leren. Dat zijn dan geen 4-jarige hbo-opleidingen maar allerlei cursussen die je kunt volgen naast je full-time werk. Als je tuinaanleg wel interessant vind en ecologie ook, is iets in de richting van ecologisch hovenier misschien iets voor je. Dan hoef je niet eerst 4 jaar te investeren in een hbo-opleiding en kun je toch de ecologische kant op.
jc54
3 maanden geleden
Je zit in het laatste jaar.......is het dan zo moeilijk om dat laatste half jaar daar nog af te maken?????
Inekez1
3 maanden geleden
De basisbeurs is net weer ingevoerd en voor komend jaar nog extra verhoogd vanwege inflatie en hoge energiekosten. Betaalbaarder dan het nu is gaat het niet worden. De meeste studenten hebben een part-time baantje naast hun studie. Stel dat je die studie niet haalt, dan wordt je hele beurs een lening die je moet terugbetalen. Voordat je daaraan begint moet je wel heel zeker weten dat je de goede studie kiest die je ook kunt en wilt afronden. Als je gewend bent met je handen te werken (je hebt niet voor niets voor hovenier gekozen neem ik aan) is de overgang naar fulltime een theoretische studie misschien wel heel groot.
Inekez1
3 maanden geleden
Binnen het hoveniersvak zou je nog kunnen doorleren tot vakbekwaam hovenier. Daar horen veel meer werkzaamheden bij die betrekking hebben op ontwerp en aanleg van tuinen. Uitvoerder en assistent hovenier is inderdaad niet het leukste, dan doe je alleen de kloteklussen. Maar dat is in principe maar 1 jaar en dan groei en leer je door naar 'hovenier' en weer een jaar later leer je verder tot vakbekwaam hovenier.
OverTHanyTH
3 maanden geleden
In ervaring kun je altijd nog groeien.
Hbo kan slechts tot een bepaalde leeftijd of je moet geluk met een werkgever hebben.
Ik ben er achter gekomen dat ik erg theoretisch ingesteld ben en vind het een verspilling om nu deze kans voorbij te laten schieten.
Het hovenierswerk is niet uitdagend en betaald net zo slecht als achter een loopbandje staan vandaar het tekort.
uiteraard maak ik deze studie rustig af.
Echter kijk ik nu voor wat daarna.
Inekez1
3 maanden geleden
Een vakbekwaam hovenier met ervaring verdient per maand meer dan de gemiddelde ecoloog. Een goede hovenier komt overal aan het werk, voor ecologen zijn er beduidend minder vacatures. In theorie kun je als ecoloog meer verdienen, maar dan moet je wel net de mazzel hebben om die ene goede werkplek te vinden. Als je hart uitgaat naar ecologie omdat je het interessanter vindt: ga die studie doen! Zie het als investering in jezelf om in de toekomst leuker werk te kunnen doen. Het is - zeker de komende 5 tot 10 jaar - financieel niet perse de beste optie.
Inekez1
3 maanden geleden
Overigens is er geen maximum leeftijd om een hbo-opleiding te doen. Wel voor een studiebeurs dus ik neem aan dat je dat bedoelt. Het is ook echt niet altijd zo dat iemand met een hbo-diploma meer verdient of makkelijker een baan vindt dan iemand met een mbo3 of mbo4-diploma. Op dit moment zijn er relatief veel vacatures voor ecologen, maar dat wil niet zeggen dat dat over 4 of 5 jaar ook nog zo is. Als salaris je drijfveer is, bereidt je dan voor op een plan B.
OverTHanyTH
3 maanden geleden
Het gaat niet alleen om het salaris, het gaat voornamelijk om voldoening uit je werk te halen en dat ik weet dat ik mijn beste eruit haal.
hovenier kan altijd nog echter ligt de optie hbo alleen nu nog klaar.
het onderzoeken en kennis opdoen vind ik ontzettend leuk en bijdragen aan de ecologie geeft voldoening.

Antwoorden (1)

Als je onder de 30 bent kun je lenen bij de overheid voor je HBO studie
https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/voorwaarden.jsp
3 maanden geleden