is bijbeunen strafbaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijv. Automonteur die na werktijd voor zichzelf werkt.

Het beste antwoord

In principe mag je gewoon bijverdienen, als je die inkomsten maar opgeeft als 'andere inkomsten uit arbeid'. Het kan dan wel fout gaan, als de opdrachtgever 'vergeet' deze uitbetalingen jaarlijks aan de belastingdienst te verantwoorden, maar goed, daar kun jij dan niets aan doen.

In een reactie op de vraag gaf je als voorbeeld aan: een automonteur die na werktijd voor zichzelf werkt. Dat kan 'fout gaan' op een andere manier, namelijk als je klanten die je via je werkgever hebt leren kennen, tegen een uiteraard veel lager 'tarief', 'overneemt' terwijl je in dienst bent bij diezelfde werkgever. Daarom staat in een aantal arbeidsovereenkomsten een 'verbod op nevenactiviteiten'. Kortom, breng je baan niet in gevaar. Zelfs nadat je bij die werkgever kan het fout gaan, namelijk als er een concurrentiebeding met boeteclausule in de arbeidsovereenkomst staat die dit punt noemt.

Maar goed, hiermee rekening houdend 'mag' je dus bijklussen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zelfs nadat je bij die werkgever => Zelfs nadat je bij die werkgever weg bent,
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je inkomen niet opgeven bij de belasting is strafbaar dus als je inkomen niet netjes opgeeft is dat strafbaar. 's Avonds bijwerken is dus in principe niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kan strafbaar zijn als je het 'zwart'doet. Je moet je werk waar jij geld mee verdient aangeven bij de belasting. Daarnaast als je bijbeunt met de apparatuur van je werkgever ( bijv. garage) dan kan ej baas jou ontslaan, want daar ben je niet voor aangenomen. Je werkt voor hem, niet voor jezelf. Daar komt dan zelfs bij dat als jij ziek wordt en de arbo erachter komt dat je overwerkt bent doordat je naast je baan ook nog bijbeunde, dat je dan ook nog alle rechten op uitkering verliest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een scherpe.
Het kan strafbaar kan zijn als;

Als u in de bijstand of ww zit en u doet geen aangifte bij de uitkerende instantie.

Als u geen aangifte doet bij de belastingdienst.

Als u hiermee uw arbeidsvoorwaarden schendt.
Er kan in een contract of cao staan dat u naast uw dagelijkse arbeid bijvoorbeeld bij een concurrent werkt of zelf concurreert.

Als u hiermee de wettelijke rij en rustijden overschrijdt ( als u beroepsmatig chauffeur/machinist bent ).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is reeds gezegd: zwart werken is in principe strafbaar.

Maar het kan ook gaan om een vriendendienst, waarbij de vergoeding veel lager is dan een uurloon zou zijn. Dan kan niemand je echt wat maken.