Is er ook een jobcoach mogelijk voor "werkgevers" met een beperking?

Long story short, het gaat om een "werkgever" van een vrijwilligersorganisatie. Hij stuurt een team aan vrijwilligers aan en doet dit al jaren. Hij merkt regelmatig vast te lopen en beseft zich steeds meer dat hij niet iedereen tevreden kan houden.

Hij heeft in de afgelopen jaren vaak geprobeerd iedereen tevreden te houden, waardoor hij juist mensen kwijt raakte. Hierdoor compenseert hij steeds meer tot een niveau dat eigenlijk niet meer goed is. Hij doet zichzelf te kort.

Het gaat om vrijwilligerswerk. Hij is in principe een goede leider en zijn vrijwilligers waarderen hem in het algemeen. Alleen het voortdurend blijven sturen en conflicten oplossen is een probleem. Hij heeft een jobcoach voor een ander baantje waar hij werkzaam is, maar voor zijn eigen organisatie komt hij niet in aanmerking, omdat er geen werkgever boven hem is. Dit is hij namelijk zelf.

Zijn er trajecten mogelijk - via een indicatie - waardoor deze werkgever met een beperking begeleid kan worden in het draaiend houden van het team en de vrijwilligers?

5 maanden geleden
tinus1969
5 maanden geleden
Wat voor organisatie? Stichting? Vereniging? Of is er niks formeel geregeld?
wilkers
5 maanden geleden
Het gaat om een Stichting, ingeschreven bij de kamer van koophandel. Er zit een bestuur bij, waarvan hij zelf de voorzitter is. Daarnaast doet hij de financiën daar ook bij.
Het is een full-time baan waar hij vrijwel dagelijks wel mee bezig is. In de woonplaats waar hij dit doet is hij - eveneens als zijn organisatie - ook vrij bekend.
tinus1969
5 maanden geleden
Okee, het gaat dus om een bestuurslid van een stichting, en dat bestuurslid is ook uitvoerend actief. Vind dit bestuurslid zelf ook dat hij een probleem heeft en zoekt hij hulp? Of bemoei jij je ongevraagd?
wilkers
5 maanden geleden
Dit is een hulpvraag vanuit hem zelf. Hij gaf aan dat het hem teveel wil en dat hij graag meer zou willen weten over professionele hulp binnen zijn functie.

Antwoorden (1)

Als ik je goed begrijp gaat het om een voorzitter van een stichting. Er werken vrijwilligers en betaalde krachten, en de taak van de voorzitter is om de vrijwilligers en betaalde krachten aan te sturen, maar dat doet hij niet goed (genoeg). Ziet de voorzitter zelf ook dat er een probleem is, of zien alleen anderen een probleem?
De stichting / het bestuur kan natuurlijk altijd aan de voorzitter aanbieden om zich te laten coachen in zijn werk, en daarvan als stichting de kosten dragen, of delen in de kosten. Maar dat heeft alleen zin als de voorzitter zelf ook een probleem ziet, en bereid is daaraan te werken. Een andere mogelijkheid is natuurlijk om deze taken die nu niet goed gaan aan een ander bestuurslid toe te wijzen. Of in het uiterste geval de voorzitter af te zetten - als daarin in de statuten is voorzien. Sowieso goed om jullie statuten er eens op na te zien, of er iets is beschreven over een niet goed functionerend bestuurslid / voorzitter.
Het is in ieder geval een lastige situatie, succes!
5 maanden geleden
HannekeJanssen
5 maanden geleden
Nog een aanvulling: er bestaat "de sesam-academie", die vrijwilligersorganisaties kan helpen, oa met trainingen, advies etc.
wilkers
5 maanden geleden
De stichting draait enkel op vrijwilligers. Het is geen grote stichting en draait vrij lokaal. Zijn collega's vinden juist dat hij het goed doet, maar hij loopt telkens tegen dezelfde dingen aan en hij heeft aangegeven daar graag professionele hulp bij te krijgen, eventueel vanuit zijn indicatie. Het gaat inderdaad om de voorzitter en tevens oprichter van de organisatie. Hij leeft voor de organisatie en wil alles doen om ervoor te kunnen zorgen dat het blijft draaien.