Wat zou jij er van vinden als je van een collega een brief ontvangt, waarin hij schrijft dat je een bepaalde opdracht slecht hebt uitgevoerd?

De collega heeft jou die opdracht gegeven: de taken zijn zo verdeeld, dat jij verantwoordelijk bent voor het uitvoeren van deze opdracht.

De collega vindt dat het te lang duurde voordat jij de opdracht had afgerond en dat je de opdracht ook nog verkeerd hebt uitgevoerd. Zelf vind je dat je het goed hebt gedaan. De collega heeft nu besloten om de opdracht maar zelf uit te voeren.

(Overigens heeft de collega je een brief geschreven en niet persoonlijk aangesproken, omdat de werkplekken in verschillende steden zijn.)

Wat zou jij vinden van zo'n brief? En (hoe) zou jij reageren op zo'n brief?

Toegevoegd na 1 week:
Aanvulling na het ontvangen van zeven antwoorden:

Ik moet iets bekennen: Ik ben degene die de brief met de klacht heeft gestuurd aan de collega. Ik stelde mijn vraag hier, omdat ik wilde weten wat voor reactie ik kon verwachten.

Dank voor de antwoorden.

Overigens heb ik van de collega geen enkele reactie ontvangen.

Antoni
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een brief? Zo'n echte, op papier, bezorgd via snail mail? Ik zou me om te beginnen afvragen waarom die collega zo'n langzame manier van communiceren kiest. Geheel afgezien van de vraag of ik die opdracht werkelijk goed of slecht, snel of te langzaam heb uitgevoerd, zou dat alarmbellen bij me doen rinkelen. Dat riekt naar dossiervorming in plaats van simpelweg de boel efficient regelen. Waar dat dossier voor gebruikt gaat worden, kun je zelf waarschijnlijk beter inschatten dan ik dat kan gokken.
Antoni
14 jaar geleden
Ja, een echte brief. Ik stuurde deze aan een collega. Mijn brief was een reactie op een brief die ik van de collega had ontvangen. Hij stuurde met zijn brief andere documenten mee, dan waar ik om had gevraagd: de zoveelste fout bij deze opdracht. Het is niet mijn bedoeling dat er een dossier zal worden gevormd over deze collega, waar hij nadeel van heeft. Ik hoop alleen dat hij een volgende keer beter werk zal leveren of om hulp vraagt, als hij een opdracht niet alleen kan uitvoeren.

Het beste antwoord

Ten eerste: niet leuk natuurlijk.

Maar het ligt ook aan de toon van de brief, en hoe jouw relatie normaal gesproken is met deze collega hoeveel ik mij er van aan zou trekken. Als de brief een boze ondertoon heeft of hij gaat meteen al in de aanval dan zou ik in ieder geval zeggen dat hij dit ook wel op een normale manier kan zeggen.

Specificeert hij de fouten die jij zou hebben gemaakt of heeft hij er helemaal geen goed woord voor over zonder met goede argumentaties te komen? In dat geval zou ik hem vragen of hij zich eerst wat nader wil verklaren voor ik daar uberhaupt op wilde reageren.

Dan zou ik bij mijzelf nadenken of ik toch misschien niet hier en daar een steekje heb laten vallen. Of ik toch niet dat ene ding nog beter had kunnen doen, maar dat ik het wel goed genoeg vond (omdat ik moe was, en/of er eigenlijk ook geen zin in had).

Als jouw collega in de problemen is gekomen omdat jij jouw werk -al dan niet bewust- niet goed hebt gedaan dan is dat natuurlijk zijn goed recht om je dat te zeggen.
Hij had dat ook niet kunnen doen en over je gaan roddelen bij andere collega's terwijl jij niet wist dat, of wat jij fout hebt gedaan.

Maar als jij van jezelf weet dat je je 100% voor deze taak hebt ingezet dan mag je dat ook rustig zeggen. Ik zou hier dan ook zeker graag een persoonlijk gesprek met hem daarover willen hebben.

Sucses!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik moet bekennen dat ik degene was die de brief met de klacht aan een collega heb gestuurd. Ik wilde graag weten wat ik voor reactie kon verwachten. Ik heb geen reactie ontvangen.

Andere antwoorden (6)

Ha, die Antoni;

Ik zou de collega voor een persoonlijk gesprek uitnodigen waarin hij de kritiek kan specificeren en hard maken. Als hij ervan overtuigd blijft dat hij het zelf beter kan zou ik hem die uitdaging meegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gewoon eens vragen waarom hij vindt dat je het niet goed hebt uitgevoerd, dan kun je uitleggen waarom je de keuzes hebt gemaakt die je hebt gemaakt. Als jij verantwoordelijk bent mag je het ook op je eigen manier doen. Heb je het doel bereikt van de opdracht? Als er geen afspraken zijn gemaakt over het hoe en wat, dan heb jij je verantwoordelijkheid prima gedragen. En als je er echt niet uitkomt, dan zou ik inderdaad zeggen dat de collega het zelf maar moet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gelijkwaardige collega bepaalt niet dat ik de verantwoordelijkheid heb en doet het vervolgens alsnog zelf omdat het niet deugt. Dus ga ik ervan uit dat die een hogere functie heeft.

Wat ik bij zo'n brief zou doen, is vluchtig doorlezen, ermee stoppen, koffie halen, rook uit m'n oren laten komen, brief er weer bij pakken, koffie opdrinken, tot 10 tellen en brief nu secuur lezen, brief aan de kant doen, en dingen gaan doen die ik zinniger vind.

Een uurtje later zou ik willen spreken met iemand die bevoegd is om te bepalen wie de klus doet.
Ik heb geen zin in gezeik, dus ik wil gewoon helder, duidelijk weten: wie doet wat?

Is de betreffende collega de leidinggevende, dan zou ik niets meer vragen, maar terugmailen "oké, ga je gang, ik bemoei me er niet meer mee" (en daarmee bedoelen: steek het lekker in je **** en bekijk 't verder!)
Is die collega niet degene die dat bepaalt wie wat doet, dan zou ik 't willen horen van wie er wel over gaat om zo te voorkomen dat ik mijn tijd verspil aan iets wat de ander nu ook aan 't doen is.

Ondertussen zou ik denken: "als jij niet delegeren kan, is het kort of lang wachten tot we jou kunnen opvegen omdat je overspannen thuis zit."

Het ligt er wel aan wat ik er zelf mee te maken heb.
Is het een onderdeel dat blijft terugkeren, dus iets waar ik zelf veel me maken zou hebben, dan laat ik 't niet afpakken.
Dan is het mijn werk, en dat was afgesproken.
Mogelijk mail ik terug: "als er een volgende keer weer taken verdeeld moeten worden waarbij je bepaalt dat ik de eindverantwoordelijkheid heb, zou je dat dan net als je brief zwart op wit willen zetten? Dan hoeven we daar later niet op terug te komen, scheelt ons allebei werk."

Ik zeg hiermee absoluut niet dat dit het slimste is.
Enkel dat ik het zo zou doen. Er zijn beslist betere en tactischer manieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er maar vanaf wat er precies is gebeurd.
Het kan zijn dat je alleen een betweterige collega hebt (zie antwoord Dutcheese) of
dat een goede collega aan het puinruimen is geweest bij een ontevreden klant en liever eerst jou benadert dan jullie beider chef opdat je zelf je conclusies kunt trekken.
Ik zou toch maar even mijn oor te luisteren leggen bij die of een andere collega voor ik overhaaste conclusies zou trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik moet bekennen dat ik degene was die de brief met de klacht aan de collega heeft gestuurd. Hij had een opdracht verkeerd uitgevoerd. Er was geen sprake van betweterigheid. Er moesten een aantal gegevens worden doorgegeven aan een bedrijf, dat diensten leverde aan onze organisatie. Ook moesten een aantal diensten worden opgezegd. Een, naar mijn idee, niet echt moeilijke opdracht. De collega wist overigens dat hij een aantal fouten heeft gemaakt; dat had ik hem steeds via e-mails laten weten. Toen na lange tijd voor mij nog steeds niet duidelijk was, of de opdracht goed was uitgevoerd, heb ik zelf bij het bedrijf geïnformeerd wat de stand van zaken was en de gemaakte fouten hersteld.
Als je die opdracht net zo hebt uitgevoerd als je deze vraag hebt beschreven dan snap ik het wel. Heel veel tekst maar eigenlijk staat er niets inhoudelijks. Wellicht kun je vragen om zijn bezwaren en ze dan niet afdoen als flauwekul maar serieus als leerpunt oppakken.
Dan heb je er nog iers aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. De details van de opdracht zijn niet van belang voor het kunnen geven van een antwoord. Overigens was het een collega van mij die de opdracht verkeerd heeft uitgevoerd, niet ikzelf.
Zou eerst eens even top 10 tellen, om rustig na te denken.

En gaan nadenken hoe kan mijn gevoel zo haaks staan op die van je collega.

Ik mis even of hij bevoegd is om je taken te geven, of omdat er op de werkvloer zoveel taken zijn dat jullie de taken onderling verdelen. En als hij wist dat het zo moest het van te voren had kunnen aangeven.Dan had jij vanuit zijn visie daarop verder kunnen werken.

Het was vriendelijker geweest om het gewoon per telefoon uit te leggen. Zodat je dit gelijk kon uitspreken, en het gelijk zelf kon corrigeren. Ookl al zit je op verschillende werkplekken een telefoon gaat landelijk.

Ik moet er even bijzeggen ik werk op een juridische afdeling en heb er een ander gevoel bij. Dit staat nu zwart op wit en kan dit naar je baas en is gelijk een aanvulling voor je dossier.
Zou de brief goed bewaren en een heel goed uitleggen waarom je dit zo hebt gedaan. En als er nog een keer zoiets is dat je hier voor open zal staan, want iedereen maakt fouten maar dan de tijd geven om het te corrigeren.
Mocht je baas dit ooit bespreekbaar maken tijdens een beoordelingsgesprek heb jij de brief die jij er dan aan toe wilt voegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
De collega’s waar het om gaat, zijn gelijkwaardig. De taken zijn door de leidinggevenden verdeeld. Ik was degene die de brief met de klacht aan de collega had geschreven. Ik had hem al meerdere malen via een brief en e-mails laten weten wat de bedoeling was en wat ik van hem verwachtte. Steeds opnieuw maakte hij fouten bij deze opdracht. Ik vond dat ik in een brief duidelijker kon uitleggen wat er niet goed is gegaan. Het was niet mijn bedoeling deze collega in de problemen te brengen of iets toe te voegen aan zijn dossier. Ik hoop alleen dat een volgende keer hulp vraagt als hij een opdracht niet begrijpt of niet alleen kan doen.