Als ik weet dat ik over ongeveer 3 maanden ontslagen word, kan ik dan beter ontslag nemen?

Mijn baas van mijn bijbaantje verwacht iets van mij waaraan ik niet aan kan voldoen. Hij gaat me waarschijnlijk over 2/3 maanden ontslaan. Is het dan beter om nu vast zelf ontslag te nemen zodat er niet op mijn cv komt te staan dat ik ontslagen ben? Of zou ik wachten tot hij mij ontslaat? Wat is het handigst in deze situatie?

6 maanden geleden
Thecis
6 maanden geleden
Ik kan niet zeggen wat je moet doen of wat het handigst is. Ik kan je alleen vertellen wat ik zou doen (en dat is dus slechts een mening).
Ik zou zeggen dat je gewoon bij je baan kan blijven op het moment (als je het een leuke baan vindt). Je weet nog niet of je ontslagen gaat worden en sowieso mag je niet zomaar ontslagen worden. Het kan wel zijn dat je contract wellicht niet verlengd wordt. Dit gaat om een bijbaantje. Op je CV zie je niet waarom die bijbaan gestopt is. En als er naar gevraagd wordt, kan je altijd nog zeggen dat je baas/chef/leidinggevende en jij niet op 1 lijn zaten wat betreft (vul hier het onderwerp in). Je kan altijd om je heen kijken wat er nog meer is. Wellicht kom je iets tegen wat (nog) leuker is, dan kan je daarvoor kiezen. Maar ik zou niet zomaar ontslag nemen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 maanden geleden
Op je CV zet je je start en einddatum bij een baas. Niet hoe, of waarom je weg bent gegaan.
Denk erom dat als je ontslag neemt, je dit je uitkering en je ontslagvergoeding kan kosten.
tinus1969
6 maanden geleden
@Oze, uitkering/vergoeding is bij een bijbaantje niet echt aan de orde.
tinus1969
6 maanden geleden
Ik zou ontslag nemen. Niet vanwege je CV (want daar zet je alleen dat je er hebt gewerkt, niet waarom je bent weggegaan), maar omdat de komende maanden waarschijnlijk heel vervelend worden als je werkgever je een onmogelijke opdracht geeft die kan eindigen in ruzie.

Antwoorden (1)

Op jouw CV zet je zelf wat je erop wil zetten. In de regel zet je er niet op dat je niet kon voldoen aan de eisen van je vorige werkgever.

Ontslag neem je op het moment dat je een nieuwe baan hebt gevonden of, als je je dat kunt permitteren omdat je niet afhankelijk bent van die werkgever, als je het niet leuk meer vindt bij je huidige werkkring. Maar als je zelf ontslag neemt dan heb je dus geen recht op een ontslagvergoeding en ook geen recht op een eventuele werkloosheidsuitkering.

Het beste kan je, omdat je het ontslag aan ziet komen, alvast gaan uitkijken naar mogelijkheden voor een nieuwe (bij)baan. Maar in de regel wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt opgediend: daarmee bedoel ik dat er best nog wel een kans is dat je helemaal niet ontslagen wordt over een paar maanden. Dat het gewoon een probeersel was van je werkgever om te kijken of je grenzen verlegd konden worden of zo.
6 maanden geleden