Wat gebeurt als je eerder van werk naar huis gaat?

Bij mijn werk was er geen werk te doen, daarom heb ik gevraagd of ik eerder naar huis mocht, vanuit gaande dat dit gewoon van mijn overuren afgaat . Maar is dit ook zo?

De uren dat ik eerder weg ben gegaan krijg ik die wel uit betaald in de vorm van mijn opgespaarde uren of krijg ik helemaal niks.

9 maanden geleden
1.3K
TurfGraver
9 maanden geleden
Als er een regeling van tijd voor tijd is wel.
Maar dat verschild per bedrijf.
GK93
9 maanden geleden
Ja als ik over werk dan is er inderdaad wel tijd voor tijd. Maar in dat geval ben ik eerder weg gegaan, gaat het dan automatisch af van die tijd voor tijd uren of gebeurt er helemaal niks
GK93
9 maanden geleden
Dit geval bedoel ik
jc54
9 maanden geleden
Wat TurfGraver al zei, dat kan per bedrijf verschillen. Deze vraag zal je dus bij je leidinggevende moeten neerleggen.
GK93
9 maanden geleden
Oke, bedankt allebei!
Ikhebgeenidee
9 maanden geleden
Is het bij tijd voor tijd niet zo dat uren die je op het ene moment extra maakt (overwerk) op een later tijdstip verrekend met uren dat je eerder gaat?
Ritsuka
9 maanden geleden
Bij mijn werk krijg je dan minuren. Dit verrekenen ze met eventuele plusuren die je nog hebt staan, en anders vakantieuren.
Maar dit moet je aan je baas navragen.

Antwoorden (1)

Wat raar dat jullie daar niet over ingelicht worden. De manier waarop dit wordt geregeld hangt af van de regels in de sector waar je werkt. Een bedrijf mag hiervan afwijken, maar nooit in het nadeel van de werknemer.
Er zijn verschillende stelsels mogelijk. In een sector waar noodzakelijk meeruren en/of overuren gepresteerd worden, worden deze uitbetaald of gecompenseerd of beiden. Als ze gecompenseerd worden kan je dus als je bv 2 uren langer werkt op dag A, deze 2 uren geheel of gedeeltelijk minder werken op dag B.
Is er voor jouw sector geen stelsel van meeruren en/of overuren voorzien, dan kan er idd loon ingehouden worden omdat je minder uren werkt en enkel als je per uur wordt betaald. Maar of ze dat effectief doen hangt idd af van de werkgever. Soms gaat die er bv gewoon van uit dat je op andere dagen als er meer werk is, ook bereid bent iets langer te blijven. Dat is iets anders dan structureel meer- of overuren mogen maken, en eerder een kwestie van wat wederzijdse goodwill. En staat niet noodzakelijk op papier.
Dus, kijk es na hoe het voor de sector waar je werkt geregeld is, en of er iets staat hierover in het arbeidsreglement.
En hoor es bij personeelszaken of er loon ingehouden wordt.
Toegevoegd op 22 augustus 2023 18:01: tekst
9 maanden geleden