Is van hbo/wo naar mbo gaan wel zo slim? waar loop je tegenaan?

Hoi! Ik ben 21 jaar oud en ik heb twee HBO opleidingen gedaan, maar ik ben bij beiden na 1 á 2 jaar gestopt, omdat het me niet beviel of omdat het me beroepsmatig niet meer aansprak. Mijn propedeuse heb ik moeiteloos behaald. Op de middelbare heb ik op het VWO gezeten. Qua intelligentie zou ik wellicht aan universitair niveau voldoen en ik heb een onderzoekende houding. Echter, ik ben aan het overwegen om MBO Technicus Avionica (vliegtuigtechniek/onderhoud) te studeren.
De HBO vliegtuigtechniek of WO Aerospace Engineering in Delft zijn te ver van huis. Het MBO spreekt mij beroepsmatig beter aan, ik ga graag praktisch te werk zonder teveel te moeten rekenen. Aan de andere kant heb ik wel intellectuele uitdaging nodig.

Ik heb geen ervaring met het VMBO of MBO, dus ik weet niet wat ik kan verwachten. Waar kan ik tegenop lopen? Denk aan de zelfstandigheid, het niveau, mijn medestudenten, de docenten, de verplichte lesuren, studiefinanciering, DUO, etc… Is het wel zo slim om naar het MBO te gaan als HBO’er of WO’er?

Alvast bedankt!

een jaar geleden
1.9K
tinus1969
een jaar geleden
Moeilijk te zeggen. Ik zou me idd zorgen maken over gebrek aan intellectuele uitdaging.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Wat beviel je niet aan je HBO-studies? Was het te zelfstandig leren voor je, waren het dingen waar je ook in een andere HBO studie tegenop zou lopen? Anders zou ik toch in eerste instantie proberen om een HBO studie te gaan doen waar je je wel goed bij voelt - van VWO, zeker als je dat makkelijk afging, naar MBO is best een grote stap - je bent minder zelfstandig, heel praktisch bezig, je docenten zullen niet zoveel kunnen met je intellectuele niveau, je medestudenten ook niet.
vraagBraak1
een jaar geleden
Wat bedoel je precies met "beroepsmatig niet meer aansprak"?

Antwoorden (1)

Het is slim om van hbo/wo naar mbo te gaan als je een specifieke opleiding wilt volgen die je op hbo/wo niet kunt volgen. Je loopt tegen een lagere salarisgrens aan, maar je kunt wel een opleiding volgen die je interesseert. Daarnaast kun je ook minder tijd besteden aan je opleiding, omdat mbo-opleidingen meestal korter duren.
10 maanden geleden