Hoe vertel je slecht nieuws bij een funtioneringsgesprek?

Ik moet als nieuw leidinggevende een functioneringsgesprek afnemen bij een uitzendkracht die een jaarcontract gaat krijgen. Ik ben zeer tevreden alleen het enige waar ik me aan stoor is dat ze met een andere collega heel veel privé gesprekken voert. Hoe kan ik dit op een nette manier duidelijk maken, zonder gelijk bot of onaardig uit de hoek te komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik zou dit niet direct scharen onder 'slecht nieuws', maar eerder onder 'constructieve feedback'.

Persoonlijk vind ik dat mensen in een beoordelende rol (leidinggevenden dus o.a.) altijd genuanceerd moeten oordelen. Niets is of helemaal zwart of helemaal wit. Daarnaast zijn basisregels altijd:

- beoordeel mensen niet op hun persoonlijkheid, maar op hun gedrag (gedrag is te veranderen, persoonlijkheid niet)
- ik-boodschap (ik...)
- neutraal en objectief gedrag benoemen (ik merk dat... ik zie dat..)
- geef mensen de kans om zichzelf te verbeteren (anders heeft het geen nut om feedback te geven en wekt je opmerking alleen frustratie op)
- geef mensen een kans om zichzelf te verdedigen (er zijn meerdere invalshoeken)
- onderbouw je standpunt goed. (alleen een gevoel uiten is meestal niet voldoende)

Tot slot: draai niet om de hete brij heen. Voor de dag ermee.

Dit heeft mij persoonlijk veel geholpen bij gespreksvoering. Als je ervoor zorgt dat iemand zich niet in het nauw gedreven voelt, kom je al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ikzelf beoordeel mensen op hun competentie. Dit is Bekwaamheid x bereidheid in de taken die ze vervullen.

Op een functioneringsgesprek mag er niet veel verrassingen zijn. De persoon die je beoordeeld moet eigenlijk al weten waar je het over gaat hebben, want je stuurt tussen de beoordelingen ook aan.

Dit is geen slecht nieuw wat je brengt want daar heb je aparte regels voor. In dit geval zou ik zeggen dat je heel tevreden bent over de mate waarin ze productief is en bijdraagt aan de kwaliteit, maar dat er ruimte is voor een verbetering. Deze ligt in het gegeven dat je privézaken ook in privétijd moet doen. Je hebt immers facebook, hyves, telefoon, skype en tal van andere zaken om elkaar in privetijd te bereiken.

Je moet leren als leidinggevende soms boven je mensen te staan. Mensen kunnen wel eens boos worden, maar als je op zijn minst eerlijk bent en iedereen gelijk behandeld dan komt het altijd wel goed.
10 jaar geleden
Kort en zakelijk.
Stip het zo snel mogelijk aan.
Doe het via een standaard volgorde. Waarschijnlijk heb je van je (collega)leidinggevende een voorbeeld gesprek op papier.
Bereid je voor en vertel het kort en zakelijk.
Dus geef het goede voorbeeld tijdens het gesprek.
Zet je pet van leidinggevende op en wees bot en onaardig als dat nodig is. En meld dat je als leidinggevende je stoort aan bepaald gedrag.

Mijn persoonlijke mening/tip is als het privé moment/gesprek langer duurt dan 10 minuten, dan is de kosten van de werknemer. Duurt het korter, dan is het een korte onderbreking van de het werk die zorgt dan de werknemers er na harder gaan werken om de 'verloren' tijd weer in te halen.

Het alternatief als je het niet wil of kunt bespreken is een van de twee een andere werkplek of werkzaamheden te geven.