Is het een voordeel om te bellen bij een sollicitatie?

Bijvoorbeeld:
Voor dat je je brief stuurt naar de contactpersoon.
Of als je maar niets hoort nav je brief.
Veel mensen vinden dit toch lastig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (9)

Informatie vragen is altijd positief. Indien je geen reactie ontvangt op een solicitatie is het zeker nuttig te bellen. je hebt geinversteerd dus heb je ook recht op een fatsoenlijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Ik vind dat het een goede indruk kan maken als je op een beleefde manier belt over je sollicitatie.
Dat getuigt van interesse en kan alleen maar positief zijn.
Behalve als er expliciet bijstaat dat telefonisch contact niet op prijs wordt gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na een week kun je gerust even nabellen om na te gaan of je e-mail of brief goed is ontvangen.
In 2008/2009 is er geloof ik een onderzoek gedaan en bedrijven zijn van mening dat ze pas na een dag of 25 iets hoeven te laten weten en bij de mensen die solliciteren ligt de grens op een dag of 14.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja absoluut!

Altijd even vooraf bellen om een paar korte vragen te stellen over de vacature. Al is het alleen maar om te vragen of de vacature nog vrij is.

Ook als je niets hoort naar aanleiding van je brief altijd bellen. Zolang je namelijk nog geen afwijzing hebt kan het altijd nog iets positiefs worden.
Ook wanneer je afgewezen bent heeft het overigens zin om te bellen.

Dat het lastig is is geen excuus. Alles is het lastig in het begin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, er komt dan iets persoonlijks bij in plaats van die getypte brieven met dito CV. Het getuigd van echte belangstelling. Ik heb voor een vacature wel een 150 brieven moeten doorworstelen, sommige werden zelfs niet aangepast (verkeerde datum, naam of na geachte helemaal niet) Duidelijk brieven voor de uitkering. En ik zelf ben wel eens uitgenodigd, juis omdat ik gebeld had (ik vroeg dit altijd na in het gesprek eventueel voor verbetring van mijn brief).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil afraden om in het gesprek al te vragen waarom je uitgenodigd bent. Dit kunnen mensen namelijk interpreteren als dat je er zelf over verbaasd bent en zelf denkt niet geschikt te zijn voor de functie. Ook achteraf vragen 'en hoe deed ik het' zijn hier een goed voorbeeld van. Het geeft het gevoel dat je weinig zelf vertrouwen hebt. Wel zou je dit absoluut achteraf moeten vragen, dus wanneer je bent aangenomen of afgewezen. Welke onderdelen in brief + CV hebben ervoor gezorgd dat ik werd uitgenodigd, wat in mijn gesprek heeft er voor gezorgd dat ik werd afgewezen.
Ja, ik heb een bedrijf en neem mensen pas serieus als ze ook even bellen. Al is het maar om te informeren of hun brief is aangekomen. Ik vind het ook belangrijk hun stem een te horen, dat geeft al een indruk van de persoon.

Pas niet doen als het bij de advertentie staat, of op een andere manier is duidelijk gemaakt.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel !
Zo toon je wel dat je ergens belang bij hebt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd van te voren even gebeld, altijd even mijn naam en stem laten horen bij de persoon die over de vacature gaat.

Zodra zij dan mijn CV onder ogen krijgt herinnert ze misschien dat ik degene was die gebeld had over de vacature en zo heb je direct een goede indruk achtergelaten.

En ja, als je lang niks hoort, altijd even een telefoontje plegen, zo laat je weer je naam vallen en je dat je toch zeer geinteresseerd bent in de baan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als in de advertentie staat vermeld, dat je ook kunt bellen, is dat geen probleem. Na enkele weken of 1 maand kun je bellen over je sollicitatie. Het is beter om zelf initiatief te nemen dan helemaal niets te horen of heel lang te moeten wachten!