Wat voor bijbaantjes kun je hebben in de zorg?

Ik zou misschien een bijbaantje willen en ben bijna 16. Later wil ik iets medisch doen en het leek me leuk en nuttig om een bijbaantje te hebben dat daar iets mee te maken had.
Waar kun je dan werken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je kan in de weekenden en vakanties bijv.bij de receptie werken bij een bejaardentehuis of de dagverzorging meehelpen (bijv. koffie rondbrengen etc). Je kan vrijwilligerswerk doen, maar als je een betaalde bijbaan zoekt zonder opleiding denk ik dat je het beste in de ouderenzorg kunt kijken. Wellicht kun je meehelpen bij de activiteitenbegeleiding. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je mag nog niet in dat opzicht met mensen werken, wat je wel kunt doen: ga schoonmaken in zo een instelling, je leert dan echt de sfeer kennen, dit is echt een aanrader (zelf ook gedaan). of gewoon vrijwilligerswerk (al mag je dan ze ook niet echt verzorgen, maar toch meer contact)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb op m'n 15e een vakantiebaan gehad in de zomervakantie in een kinderziekenhuis in de buurt. Er waren afdelingen voor 'gewoon' zieke kinderen, en voor lichamelijk of geestelijk gehandicapte kinderen, die er permanent verbleven.

Ik deed alles, wat de verpleegsters me opdroegen : voeren, wassen, bedden ontsmetten als een kind zich en het bed bevuild had, voorlezen, vloeren dweilen, luiers vouwen ( ze hadden geen Pampers : het was in 1974 of 1975...), spelletjes doen met ze.

M'n vriendje ( die was ook 15, en wilde ergopedagogie gaan studeren) en ik zijn er vlak vóór de grote vakantie heengefietst, en hebben gevraagd of we mochten komen voor een vriendelijke vergoeding. En dat kon dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gezien het feit, dat ik bijna nóg meer van dieren houd dan van mensen, is dat in dit geval misschien niet zo heel verkeerd bedoeld......maar je hebt natuurlijk gelijk, Mirjam86. Alhoewel een spastische peuter 'eten geven' nog iets héél anders is dan een bakje voer. neerzetten voor een kat/hond. of hooi en brokken geven aan paarden of koeien, of een vis in een dolfijnenmond laten glijden : ik heb het allemaal gedaan
Je mag toch meer met mensen werken dan je denkt.
Als je schoonmaakwerk gaat doen in de thuiszorg, dan werk je 3 uur op een ochtend bij één persoon. Dan heb je zeker veel contact met iemand.

Zelf heb ik ook in een verpleeghuis als huiskamerassistent gewerkt ( op zaterdag en doordeweeks in de vakantie ) ik zette het ontbijt klaar, hielp boterhammen smeren en zorgde voor de gezelligheid op de woonkamer.

In een ziekenhuis kan je wellicht een bijbaantje vinden als beddenrijder. Je rijdt dan de bedden van de zaal naar een onderzoek en weer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat verschilt per ziekenhuis of dat kan en of ze dat willen, kwestie van langsgaan of opbellen en vragen.
Mijn dochter heeft een paar jaar geleden een vakantiebaantje in de thuiszorg gehad. Meestal poetsen, maar ook licht persoonlijke hulp verlenen.
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Zij was toen 16.
Volg je een een bepaald studie richting de zorg dan? Want op jouw leeftijd en zonder diploma zullen ze je niet snel aannemen ergens in een zorginstelling.

Wel nemen ze in sommige woonzorgcentrums/ bejaardetehuizen etc jongeren aan zonder enig ervaring
die dan mee kunnen helpen met activiteiten uitvoeren en/of huishoudelijke taken. Weet niet of je dat leuk vind...