Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je erachter bent gekomen dat je werkgever niet verzekerd is, als mij iets overkomt is dat dan mijn probleem?

Het is "wit" werk. Mij lijkt het dat hij het dan uit zijn eigen zak moet betalen of ben ik dan verantwoordelijk? Het gaat om fysiek werk dus de kans dat er iets mis kan gaan is aanwezig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Als jij door werkzaamheden iets overkomt, dan is jouw werkgever aansprakelijkheid. De verzekering hiervoor is niet verplicht in nederland. Het betekent dat hij het uit eigen zak / bedrijfskas moet betalen. Dit kan dus leiden tot problemen als ze niet voldoende geld hebben..

Toegevoegd na 35 minuten:
als jou iets overkomt natuurlijk..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is in principe dan jou probleem. Ben je zelf verzekerd?
Gaat het hier om een aansprakelijkheidsrisico of een veiligheidsrisico? Afhankelijk hiervan zou je kunnen overleggen met je verzekeringsmaatschappij en hem evt. vooraf voordat er iets gebeurd kun je hem meedelen dat je niet aansprakelijk wilt zijn voor zijn risico's. Dan heb je later bewijslast die je kunt gebruiken om te bewijzen dat je geen schuld had.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij een bedrijfsongeval krijgt dan moet jouw werkgever dat op het ziekmeldingsformulier naar de arbodienst en naar de ziekengeldverzekeraar aangeven. Aangezien hij niet verzekerd is zal hij jouw loon moeten doorbetalen, terwijl hij dit anders had kunnen claimen bij zijn verzekeraar! Daarbij komt nog dat de werkgever een loondoorbetalingsverplichting van 2 jaar volgens de wet heeft. Je kunt er ook eventueel je arbeidsovereenkomst op nakijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn werkgevers die zich willens en wetens niet verzekeren. Wel vaak grotere bedrijven.
Want die vinden de verzekerings premie te hoog. De redenering is dan: De premie voor alle (soms duizenden) werknemers kost meer dan zelf een paar keer te moeten betalen uit eigen kas.
1 van die werkgevers die zich niet verzekeren is onze eigen overheid.

Maar, het blijft het probleem van de werkgever....Die zal moeten betalen als je een bedrijfsongeval krijgt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding