Een HAVO-certificaat.
Men kon het middenststandsdiploma halen door het volgen van een opleiding, veelal in de avonduren, in boekhouden, bedrijfsrekenen, handelskennis, bedrijfsleer en rechts- en wetskennis en daarin vervolgens schriftelijk examen te doen. Ook was het mogelijk om gelijktijdig met het doen van examen voor het Mulo-diploma een examen af te leggen voor de genoemde vakken. In dat geval kreeg men niet een 'papieren' diploma, echter wel een aantekening op het Mulo(-A of -B) diploma met een aantekening dat voldaan was[4] aan de eisen voor vestiging voor wat betreft ondernemersvaardigheden (dus in feite het middenstandsdiploma).
Ook een HAVO-certificaat met minimaal een 6 gaf vrijstelling voor het middenstandsdiploma.
Maar dat wil niet zeggen dat je diploma nu de waarde heeft van een HAVO-certificaat. Als voor een opleiding een HAVO-opleiding vereist wordt, heb je niets aan je middenstandsdiploma...
De wettelijke eisen van een middenstandsdiploma zijn verdwenen, behoudens eisen aan vakkennis in bepaalde branches (waar veiligheid en volksgezondheid in het geding kunnen komen). Daarvoor heeft men wel vaak nog een vakdiploma nodig.
Toegevoegd op 3 maart 2023 09:01: tekst
SimonV
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Ik heb bij mijn mavo-eindexamen ook (automatisch) mijn middenstandsaantekening gehaald. Had ook handelsrekenen, handelskennis, boekhouden enz. in mijn pakket. Naderhand was dit volgens mij niet meer mogelijk op de mavo.
Het middenstandsdiploma is vergelijkbaar met een VMBO-diploma. Als je het middenstandsdiploma hebt behaald, kun je je kwalificaties vergelijken met de kwalificaties die je krijgt na het behalen van een VMBO-diploma.
10 maanden geleden